QARK.net — Výlet na Sicílii
Výlet na Sicílii

Sicílie 2007

Pozorný čtenář tohoto webu si dozajista všiml mé desetidenní absence, za kterou mohla vybraná dovolená, strávená na jihu Itálie. Se třemi kamarády jsem prostě koncem května sedl do auta a rozjeli jsme se vstříc dobrodružství. Navštívili jsme mnoho památek, ochutnali italskou pizzu a víno, vykoupali se v moři, užili si nekrásnějších pláží na Sicílii, a plno dalších a dalších věcí. Výlet se prostě vydařil.

Po návratu jsem si sepsal takové stručné shrnutí jednotlivých bodů cesty a doplnil je fotografiemi, abych si dal dohromady, kde jsem to vlastně byl a co jsem tam viděl. Nakonec jsem se rozhodl své zápisky publikovat i zde na webu. Věřím totiž, že to může být zajímavé i pro vás ostatní – a vůbec nezáleží na tom, jestli se na Sicílii také někdy v budoucnu chystáte, či nikoliv.

Itálie

Ještě než se pustím do jednotlivých bodů cesty, musím si zapět něco chvály na navigaci TomTom 6, bez které bychom v mnohých městech a místech marně bloudili. Se zapnutou GPS a TomTomem nám totiž Miloš radil velmi dobře a zdárně a rychle nás navigoval k cíli, takže nám ušetřil obrovskou spoustu času.

Sicílie

Vesuv

První zastávka byla na Vesuvu. Na místo určení jsme dojeli v sedm ráno a na parkovišti před Vesuvem jsme si v klidu vařili polévku. Otevíralo se totiž až v devět. Tedy, brána byla otevřená už dřív, ale ostražitý Ital urputně střežil vchod a křičel na každého, kdo se k němu hodlal přiblížit na méně než 20 metrů. Já si mezitím krátil chvilku focením vyhřívajících se ještěrek.

Sicílie Vesuv

V devět ráno začal rozruch. Zakoupili jsme si lístek na Vesuv za 6 eur a šli k bráně. Jenže po chvilce u našeho auta začal děsivě povykovat nějaký další Ital. Došli jsme za ním se zeptat co se děje a prý, že je třeba přeparkovat auto, které normálně stálo mezi ostatníma, o celé 4 metry níže! Ze zcela nepochopitelného a vymyšleného důvodu. Ale ok, tak se přeparkovalo. Ital natáhl ruku pro 2,5 € parkovného a my konečně mohli jít vzhůru na Vesuv. Po projití branou nám vrazili do rukou klacky s odřenou kůrou, na opírání.

Vesuv je jen obyčejný kopec, po jehož vyjití se díváte do naprosto nezajímavé šedočerné díry. Podle mého názoru, zcela zbytečná procházka a vyhozené peníze.

Jakmile jsme sešli, ihned po nás dole lačně požadovali hole (klacky) zpět. Po navrácení však ještě lačněji žádali nějaká eura… Když jsme se ohradili, že jsme už zaplatili dost a navíc nikde není napsané, že by se za hůlku vraženou po cestě do ruky platilo, dozvěděli jsme se, že je to prý na cigarety (za laskavost). Jenže, jak víme.. kouření škodí zdraví, ne? A takový zlozvyk podporovat nehodláme. :-D

Herkuláneum

Podojeni o několik euro za zbytečný kopec (Vesuv), jsme se vydali vstříc Herkuláneu. Toto město bylo zasypáno 24. 8. 79 nl. Nyní odkryto nabízelo prohlídku za 10 €. Rezignoval jsem a šel si s kamarádem raději za tu cenu na pivko a torteliny do blízké hospůdky. Pivko nic moc, torteliny zcela bez chuti. Ach jo.

Po obědě jsme se vrátili před Herkuláneum, čekat na zbývající dva z výpravy, kteří šli dovnitř. Ti se však dlouho neukazovali a tak jsem z nudy pozoroval lidi okolo sebe. Po chvilce jsem si všiml dvou turistů, kteří se na informacích zeptali na toalety a paní u okýnka jim řekla, že WC je jen uvnitř – načež oni tam suverénně vkročili, aniž by je kdokoliv zastavil. S kamarádem jsme tedy nasadili neutrální výraz v obličeji a prošli dovnitř úplně stejně, jako ti dva před námi, čímž jsme ušetřili 10 € vstupního poplatku. Vy se teď můžete, taktéž zdarma, pokochat jedinou fotkou z Herkulánea, která byla alespoň kapku zajímavá. Mě totiž rozpadlé budovy plné turistů moc nebaví a tak jsem si ani příliš neužíval focení.

Sicílie

Zmožen horkým slunečním dnem a dlouhou procházkou po Herkuláneu jsem vzdal prohlídku Pompejí, který byly mnohonásobně rozsáhlejší.

Další den po návštěvě Herkulánea jsme se vydali trajektem na Sicílii, kterou jsme hodlali objet kolem pobřeží po směru hodinových ručiček. Počasí nám přálo. Kousek za Taorminou jsme se po přejezdu trajektem ubytovali v kempu a poté vyjeli na Etnu.

Sicílie Etna

Etna

Etna je činná sopka Sicílie, vysoká 3350 metrů (nejvyšší činná sopka v Evropě). Vzhledem k vyšší nadmořské výšce, na sopce nepanuje takové teplo jako na pláži. Zatímco pod Etnou jsme naměřili 31 stupňů, na Etně bylo stupňů jen 7 a foukal silný studený vítr.

Zaparkovali jsme na parkovišti pod Etnou, pořádně se oblékli a rozhlíželi se, jak se dostaneme co nejblíže k vrcholu. Jak jsme brzy zjistili, vyvézt se lanovkou cca. 600 metrů výše nad základní tábor a pak jet ještě pár metrů autem, podívat se na Etnu z větší blízky, koštuje 48 €. Podle fotek v prodejně vstupenek opravdu nic moc, obzvláště za ty peníze. O tekoucí lávě si můžete nechat zdát. Naštěstí jsou v okolí zdarma velmi zajímavé menší krátery, ze kterých přináším pár fotek.

Na druhé fotografii si vpravo nahoře na kráteru schválně všimněte dvou lidí (ty dvě mini čárečky) – to jen abyste měli představu, jak jsou ty „menší“ krátery opravdu malé.

Sicílie Krátery Etna

Taormina a Teatro Anticco

Teatro Anticco – polorozpadlé divadélko za 6 eur pro starší 24 let a za 3 eura pro mladší nebo drzejší (kteří se za mlaďochy jen vydávají), nabízí (kromě samotného divadla) zajímavou podívanou na okolí Taormíny. Pokochat se tak můžete například pěkným výhledem na Etnu nebo na městečko postavené na úpatí hory, případně skvostným pohledem na moře.

Sicílie záliv

V divadle bývá lidí jako much, a ti se vám pořád motají před objektiv. Taky neustále narážíte na různé lešení a to se moc pěkně na fotkách nevyjímá. Přesto byl můj celkový dojem z návštěvy vcelku pozitivní, už kvůli tomu úžasnému výhledu po okolí.

Sicílie Teatro Grecco

Siracuse

Syrakusy byly založeny kolem roku 730 př. n. l. kolonisty z Korintu. Nachází se zde mnoho historických památek (některé placené – 18 € – a další ve městě zdarma). Naneštěstí většina těch gratis byla zavřená a nepřístupná, pravděpodobně kvůli opravám. Inu byli jsme tam mimo sezónu, takže je možné, že v sezóně je situace jiná.

Na fotografiích je Dóm a potom nějaké to okolí Syrakus s mořem. Počasí bylo skvělé.

Sicílie Syrakusy Dóm

Sicílie Syrakusy moře

Po příchodu k autu nás čekalo nemilé překvapení. Zaparkovali jsme totiž původně (normálně na parkovišti!) vedle zavřené kovové oprýskané krychle, ze které se najednou vyklubala prodejna zmrzliny. Její majitel nám v naší nepřítomnosti a ve zlosti, že si na místo, kde stálo naše auto, nemůže dát o dvě židličky víc, propíchl nožem jedno přední kolo. Při výměně za rezervu se spokojeně a pobaveně usmíval, s čímž se bohužel nedalo nic dělat. Těžko bychom totiž poté nějakému italskému policistovi italsky vysvětlovali, jak je možné, že majitel stánku se zmrzlinou opakovaně nechtěně uklouzl a upadl v naší přítomnosti na chodník. Nechali jsme to tedy být, mávli rukou a jeli se ubytovat do kempu, kde jsme se příjemně osprchovali, otevřeli vínko a na celou záležitost zapomněli.

Agrigento

Agrigento, původem řecké město, bylo založeno koncem šestého století př. n. l. Zde je možné si za 6 eur projít přes kilometr dlouhé Údolí chrámů, kde se nachází, kromě jiného, i známý Chrám svornosti. Procházka je to příjemná a vyplatí se.

Sicílie Agrigento

Bohužel, stejně jako v celé Itálii, jde i tady o dojení peněz z turistů. Veškeré popisky památek totiž najdete jen a pouze italsky. Pokud chcete angličtinu a němčinu, je nutné si zakoupit elektronického průvodce (obyčejné sluchátko s číselníkem, kde ručně ťukáte číslo památky) Z mého pohledu je zcela nepochopitelné, aby země EU neměla u památek popisek i v angličtině či němčině. Elektronický průvodce, který vám odříká pár vět je prostě jen obyčejné zlodějna!

Selinunte a Area archeologica

Selinunt, je dnes opuštěné Starořecké město. Jedná se o rozsáhlý komplex se zbytky akropole a mnoha chrámy (6 €), ke kterým se můžete nechat dopravit elektrickými vozítky (5–10 €).

Projížďka i prohlídka parádní, elektrická vozítka se opravdu vyplatí. Dovezou vás přímo od chrámu ke chrámu a máte tak více času na focení či prohlížení. Turistů tu tolik nebylo, takže se fotilo jedna báseň.

Sicílie Selinunte

Palermo a cesta domů

Palermo je město ležící na severozápadě ostrova, blízko kterého jsme strávili zbytek dne a noc. V klidu jsme se vyhřívali a opalovali na oblázkové pláži, vyspali se v kempu a odpočali si před cestu domů.

Sicílie Opuncie

Kdybych měl provést nějaké shrnutí, tak cesta odtud až do Brna trvala 24 a půl hodiny, včetně zhruba hodinového čekání na trajekt a přejezdu na něm. Od Brna, přes celou Itálii, Sicílii a zpět jsme najeli kolem 5300 kilometrů. Průměrná cena kempu pro 4 osoby, s autem a stanem na jednu noc, vycházela mimo sezónu zhruba na 31 €.

Mimochodem, nevíte někdo, proč v Itálii na benzínkách a v kempech nejsou na záchodech prkýnka? To jsem opravdu nepochopil.

Autor fotografií: Qark
Qark | 06. 06. 2007 00:01 | Komentáře: 33 | ::Fotografie

Přidat článek do: [ linkuj.cz], [ jagg.cz], [ asdf.sk], [ del.icio.us]

Stáhnout článek jako [ PDF]
[ RSS komentářů] k článku
[ Prohlídnout] všechny fotografie

[ Napsat] komentář

Články a fotografie z tohoto webu je zakázáno kopírovat a přidávat si je na svoje blogy, či kamkoliv jinam, bez mého písemného souhlasu!

Komentáře

LordKiller 06. 06. 2007 00:26

poté co jsem se kouknul na fotky jsem si říkal, že by nebylo na škodu se zajet kouknout, ale jak jsem se dále pokousával textem o dojení mé případné peněženky za samé bezcennosti, mě naprosto přešla chuť
mimochodem žádost o spropitné po odevzdání holí mi přišla jako špatně zamaskovaná žebrota … co dodat, snad jen, že jsem rád, že jsem konečne první :-)

Petr 06. 06. 2007 00:29

Hezké fotky Qarku.
Jen se divím za to Herkulaneum.
Pompeje zná každý a nic tam není.
Nebo je, ale nedá se na to kouknout zblízka.
Herkulaneum je krasně malé a můžeš jít kamkoliv.
Byl to jeden z nejlepších pohledů do historie jaký mám za sebou.
Lituj žes tam nestrávil delší dobu..

R3v 06. 06. 2007 00:43

šmakové fotky, vyzerajú fakt super… prečítam zajtra, už som KO :-)

DaVit 06. 06. 2007 06:34

Jéj, tiež som bol na Sicílii a skoro všetky miesta ktoré si odfotil spoznávam. ;-)

Norwaiz 06. 06. 2007 08:11

hele a kde sou mafiáni?! :-D

Reakce na komentář: Ash #7Načítám náhled komentáře...

Daniela 06. 06. 2007 08:42

Trochu moc turistiský pohled na tento překrásný ostrov, přesto ve mně vyvolal nádherné vzpomínky na listopadový týden loňského roku s kámoškou. Letenkou za 20 Eur z Mnichova do Catanie(doporučuji-hlx.de), pak vypujcenym autem jsme tyden bez planu, pouze s par tipy od Lonely Planet projížděly Sicílii, ovšem zcela záměrně jsme vynechaly všechna tato must-be-seen-místa. Místo toho jsme při překrásném, slunečném, dvacetistupňovém počasí, prolezly malé národní parky, kaňony ve vnitrozemí, malé trattorie se skvělou domácí kuchyní v horách a malých městečkách, podnikly tůry po nádherných zelených skoro-horách na severu Sicílie a poslední dva dny strávily v podle mne nekrásnějším sicilském městečku Cefalu na severním pobřeží.Plné života, překrásných výhledů na celém pobřeží, vynikající kuchyně a milých lidí.
K přespání jsme si vždy jeden den dopředu zamluvily pokoj v hostelech, vše kolem 20 eur za osobu/noc a snídani, někde úrovéň vysoká, někde nic moc, ale vždy velmi milí lidé, hlavně, když se s nimi jste ochotni domluvit v italštině.
Neváhejte vyjet mimo sezónu,a zkusit něco mimo obvyklý program turistů, je to pak o něčem úplně jiném… :-)

p.s. pěkné fotky!
p.p.s. jen nedoporučuji řídit auto skrz Palermo na letiště. CHAOS!

Reakce na komentář: Libor #30Načítám náhled komentáře...

Ash 06. 06. 2007 14:01

Reakce na Norwaiz #5Načítám náhled komentáře...: Kde asi… Filmy plný fotek mafiánů už maj betonový botičky ;-)

Reakce na komentář: Norwaiz #10Načítám náhled komentáře...

Mikey 06. 06. 2007 17:35

Hezky, pěká dovolená! Před rokem jsem se zúčastnil podobné. Ty poplatky za nekvalitní služby jsou v Itálii hrůza, a v angličtině na některejch místech fakt není ani slovo… A s tím panem zmzlinářem – to jste se ani nezeptali, jestli "něco neviděl", když byl tak blízko?
A co přítelkyně, nevyváděla, že si jedeš na tejden pryč zatímco ona je doma? ;-)
A máš pekný fotky – na jakej foťák jsi fotil..?

pylla 06. 06. 2007 20:17

vitej v CR :-) opravdu pekne fotky… jakej mas fotak? to asi nebude zadnej kapesni co umi nastavit sotva vypnuti/zapnuti blesku co? :-)jinak dovolena pekna ale ty ceny…
uz se tesim na dalsi clanky o komunikaci!

Norwaiz 07. 06. 2007 12:20

Reakce na Ash #7Načítám náhled komentáře...: heh, tak to môže byť Qark rád, že prišiel dom živý :-) alebo Don Qark išiel navštíviť svoju mafiánsku rodinu… :-D

RE5EPEKT 07. 06. 2007 15:03

BTW když nebude prkýnko tak ho zadnej chalap nepomočí. a nebo se pohadali o zvedani prkynek, tak je tam radsi nedali :-D
ne ja myslim že je to deleny na vrstvy kdo ma narok na prkýnko
:-D

Frodo 07. 06. 2007 16:04

Spoustu fotografií máš šíleně podexponovanou… Nevim tohle by automat neudělal takže to bude tva chyba. Asi si měl špatný filtr.. a jesi si něměl filtr tak si dej pozor na clonu a čas..

Reakce na komentář: Norwaiz #19Načítám náhled komentáře..., Qark #23Načítám náhled komentáře...

skoty 07. 06. 2007 16:36

nektery trosku – urcite ne silene ………….. na amatera to je ale velice pekne

Klea 07. 06. 2007 20:33

Mně se ty fotky libi, neb mi připomínají můj pobyt v IT. Na rozdíl od Qarka jsem si však užila i Herkulaneum, Pompeje i ostatní "must-be-seen" šílenosti a to od severu po jih – vlastně myslím, že jsme nevynechali snad nic. Za sebe doporučuji.
Prkénka tam tehdy měli, ale to platily ještě liry…

LordAli 07. 06. 2007 21:35

Krasny fotky ;-)

Peter 09. 06. 2007 00:05

A kde jsou fotky nejakych italskych slecen ???

StaNov 10. 06. 2007 17:37

Já byl taky minulej týden na dovolené v Itálii. Sice jenom v Bibione, ale dalo se to :-) Ale chybí mi tam nějaká zmínka o pokusu sbalení krásné opálené Italky ;-) Bo nevěřim, že sis netroufl. Jinak parádní práce.

Palo 11. 06. 2007 01:33

Hezky. A ty fotky taky nejsou spatny, urcite ne kompozicne. Pokud bych je ale chtel mit uplne dokonaly, zkusil bych obcas pouzit filtry (sede prechodove, polarizacni, mauve, …) a trochu lepsi expozici …

Norwaiz 11. 06. 2007 09:19

Reakce na Frodo #12Načítám náhled komentáře...: no to máš recht, ostré slnko narobí vždy paseku.. :-P

maxpower 11. 06. 2007 18:38

nejak nevidim zadne italky a ani zadny popis jak si je tam vsechny osukal

johnik 12. 06. 2007 18:09

imo v polovině případů nezvládnutá expozice, nicméně výlet musel být fajn

Reakce na komentář: Qark #23Načítám náhled komentáře...

Misha 13. 06. 2007 21:20

teda musím uznat, že fotky to jsou naprosto parádní ;-)

Qark url 15. 06. 2007 21:33

Reakce na Frodo #12Načítám náhled komentáře...: Reakce na johnik #21Načítám náhled komentáře...: No záměrně jsem exponoval s korekcí -0,3 EV a někdy i s -0,7 EV. Aby nebyly přepaly (protože, jak známo, digitální foto se lépe zesvětluje, než ztmavuje) a abych měl modřejší oblohu. Bez toho by byly fotky naprosto k ničemu, příšerně tam pralo slunko. Následně tedy bylo nutné zesvětlit přes křivky fotky v grafickém editoru, to jsem udělal – ovšem podle svého LCD monitoru. No a tady je zakopaný pes. Každý monitor je prostě jiný (když není zkalibrovaný). Takže mi kdyžtak napište, které fotky se vám jeví podexponované a já to upravím. U mě doma je to totiž v pohodě :-(

johnik 17. 06. 2007 22:14

to se mi někdy taky stává, na jednom monitoru to vypadá fajn, tak to vystavim na web, a když se na to podívám jinde, vypadá to někdy zle

Blekota 18. 06. 2007 10:52

Caues Qarku :-) Docela peknej vejlet … i kdyz ja jsem teda spis na valeni se na blazi a koupani/potapeni v mori. Jediny pamatky ktery me zajimaj sou v egypte a tam idelane na podzim. Kazdopadne co se Vesuvu tyce tak mas naprostou pravdu. Je to vo nicem. Trmacis se do kopce pak se podivas do dirya zase des z kopce. Za to Etna je super. Asi ste byli na spatenjch mistech nebo jen blba doba ale kdyz jsem tam byl ja tak sme nahoru jeli nejakejma terenima autobusama, prochazeli sme se mezi potokama lavy (sakra vedro) a na par mistech brali primo ze zeme lavu a delali tam z nich nejaky kovovy ozdoby. Pekny. Privez sem si domu z etny dva dny starou lavu (ted uz to bude par let, ale dva dny to bylo tehda).

Kazdopadne moz hezky fotky, budu se tesit na tvuj dalsi vylet ;-)

Shimon 19. 06. 2007 18:21

Pěkná recenze.
Mému zraku neuniklo že máš velmi podobný styl hodnocení výletů jako já (Ňáký trosky – 30€, parking 6€..). Nj, mi češi jsme holt škrti.
Abych řekl pravdu, čekal jsem příběh proložený lovem plážových krásek po večerech, ale i tak pěkné. Určitě se tam někdy taky podívám.

Carli 02. 07. 2007 01:25

Ahoj.Tento članek mě moc potěšil.Byl jsem na Vesuvu a V jižní Itálii asi před rokem se zájezdem a mám podobné zážitky.jen nesouhlasím s tím že výlet na Vesuv je tak nudný.Samotnej kráter(i když je fakt obrovskej) zajímavej není ale ten výhled zeshora za to stojí.Na ty hole nás průvodce upozornil.Tehdy říkal že pokud je doneseme zpátky dolu že budou chtít peníze.Tak jsme to vyřešili originálně.Nahoře jsme je zahodili do kráteru a bylo vystaráno.Nic po nás dole ty žebráci nechtěli.Byla to opravdu bezvadná cesta.

michal 15. 07. 2007 22:47

máš hodně dobrej foták… fakt hezký fotky

spyder 18. 07. 2007 00:24

Akurát včera som sa vrátil zo Sicílie a v Palerme, Taormine a na Etne som bol :-P

Libor 25. 11. 2007 17:48

Reakce na Daniela #6Načítám náhled komentáře...: Naprosty souhlas s Danielou! Italie je naprosto uzasna zeme s naprosto uzasnyma lidma, ale musi se trochu "vedet jak na to"

– ne tam jet jako masovej turista, z toho je clovek opravdu akorat otravenej
– jezdit tam spis za lidma nez za pamatkama
– umet urcite alespon trochu italsky – to "otvira dvere"
– uplne nejlepsi je to stopem, jen tak s baglem na zadech
– a nejezdit tam v srpnu :-)

Daniela to pojala vyborne a verim, ze i ty jeji zazitky budou mnohem silnejsi. Ono at uz jede clovek kamkoli, tak je vzdycky lepsi snazit se poznat predevsim ty lidi, kulturu, pamatky jsou vicemene vsude vsechny na jedno brdo.

Jitka 30. 11. 2007 14:11

Pěkný fotky. Itálie je krásná země, někdy zkuste Sardinii :-O) Jitka

Ilča 21. 12. 2007 07:56

Itálii jsem si zamilovala-Toskánsko, Pompeje, Řím. Na Sardinii se chystám.

Irča Havlíková 25. 01. 2008 11:34

Dobrý den, děkuji za info na Sicílii se chystáme začátkem června takže těchto pár rad přišlo určitě vhod, hlavně ceny vstupů na památky, které nejsou opravdu malé :-)aspoň víme, že sápat se na Etnu je zbytečné :-)

Přidej komentář

Web je nyní kompletně uzavřen. Od této chvíle není možné přidávat žádné komentáře!

Další informace naleznete zde.