QARK.net — Komunikace: Úvod
Komunikace: Úvod

Komunikace: Úvod

Komunikace

Komunikaci nejčastěji používáme k naplnění svých vlastních cílů a lze s ní dosáhnout výsledků mnohem rychleji, efektivněji a laciněji, než bez ní. Platí, že čím lépe umíte komunikovat, tím je pro vás cesta k úspěchu snazší.

Rozhodl jsem se proto psát seriál o komunikaci a zaměřit se v něm hlavně na různé triky a postřehy, které vám umožní konverzaci řídit a mít její výsledek pod lepší kontrolou. Jednotlivé díly však nebudou doslovným návodem, ale donutí vás hlavně nad řešením přemýšlet – to, jak s informacemi potom naložíte, bude jen na vás.


Na úvod je nutné poznamenat, že existují tři zásadní pravidla, která jsou vzájemně provázaná a značnou měrou ovlivňují výsledek jakékoliv komunikace. Leckdy dokonce přímo rozhodují o úspěchu a neúspěchu vašeho snažení. Doporučuji se jich proto vždy držet.

  • Slušnost – Říká se, že slušnost otevře více dveří, než jakýkoliv klíč. Slušnost je navíc velmi manipulativní. Pokud se k lidem budete chovat slušně, budou mít zpravidla pocit, že vám to musí oplatit. Většinou stačí už jen přidat úsměv a navodíte skvělou atmosféru, která bude vždy hrát ve váš prospěch.
  • Pokud něco chceš, musíš na oplátku něco nabídnout – To co nabízíte, však nejsou peníze ani nic podobného. Mnohdy stačí vlídné slovo, pomoc, úcta, pochvala, poděkování. Cizí člověk by měl vždy něco dostat na oplátku, že vám pomůže, poradí či vyhoví. Když bude mít motivaci, půjde vše mnohem lépe.
  • Bez negativních emocí – Předsudky a negativní emoce vám svazují nohy, ruce a hlavně možnosti k dosažení úspěchu. Jakmile budete někoho nenávidět, velmi rychle to dotyčný vycítí a uzavře vám spoustu cest, které vedou k cíli (mnohdy uzavře všechny). Každá taková maličkost vám rapidně snižuje možnost dosáhnout pozitivního výsledku.

Pojďme si teď ukázat základní postup s dodržením pravidel na jednoduchém příkladu: Představte si, že jste v obchodě a chcete si koupit jen žvýkačky a docela spěcháte. Před vámi ve frontě u pokladny stojí paní a má v ruce dva plné košíky nejrůznějších věcí a vám je jasné, že si pěkně počkáte, než přijdete na řadu. Zkuste se teď sami zamyslet, co byste jí řekli, či co byste udělali, abyste se dostali před ni. Až vás něco napadne, čtěte dál.

Způsobů, jak dosáhnout svého cíle je opravdu mnoho. Já tu však na ukázku rozeberu jen dva.


První řešení se nabízí skoro samo – požádáte ji:

Nejdříve tedy upoutáte pozornost: „Dobrý den, mohl bych vás o něco požádat?“ A potom pronesete žádost: „Mohla byste mne, prosím, pustit před sebe? Víte, já si kupuji jen tyhle jedny žvýkačky a velmi spěchám. Byl bych vám vděčný…“


Poznámka: Byli jste slušní, nabídli jste na oplátku vděčnost, paní jste nedávali najevo, že vás štve a zdržuje, respektovali jste ji. Není důvod, proč by vám nemohla vyhovět.


Další možnost je z oblasti „pozitivní manipulace“, které se budu ještě mnohem více věnovat později. Dnes ji tu dávám jen na ukázku, abyste viděli, jakým dalším způsobem lze také pracovat s lidmi. Vzhledem k tomu, že je takové řešení velmi zajímavé a v mnoha směrech i elegantní, mohu vám slíbit, že o něm ještě uslyšíte.


Nejdříve opět upoutáte pozornost zmíněné paní (stačí oční kontakt) a potom slušně nabídnete pomoc: „Ukažte, já vám jeden košík podržím, máte to určitě těžký.“ Paní se buď bude hájit, že je to dobrý a nebo svolí a poděkuje. Na tom nesejde. Nyní však kulantně nabídnete řešení svojí situace takovým způsobem, aby ho považovala za svůj vlastní nápad. „To je v pořádku. Já si kupuji jenom jedny žvýkačky (ukážete je), a tak mám volné ruce, zatímco vy toho máte mnohem víc… Rád vám s tím pomohu, vůbec mi to nevadí. Stejně tu budu čekat, než přijdu na řadu a tak ten čas aspoň využiji nějakým lepším způsobem.“


Mohu vám garantovat, že jste si tímto zajistili postup ve frontě o políčko vpřed. Paní vám to velmi rychle nabídne sama a vůbec nesejde na tom, jestli jste jí s tím košíkem doopravdy pomohli a nebo jestli pomoc odmítla. Slušnost prostě zavazuje.


Obě řešení jsou samozřejmě správná a v obou dosáhnete svého. Zkuste si ale na chvíli představit, že jste vy ta paní ve frontě (dívejte se na věc pouze z jejího pohledu!). Budete mít z toho kluka lepší pocit, když ho pustíte na jeho žádost a nebo když to bude váš vlastní nápad, který sama navrhnete, protože je vám sympatický?


Sami vidíte, že nástrojů k dosažení pozitivního výsledku je víc a je jen na vás, na vašich schopnostech a uvážení, které z nich použijete pro to, abyste získali maximum. Také lze krásně vidět, že cíle lze dosáhnout velmi často i úplným základem, stačí se pouze držet zmíněných tří pravidel. Každopádně rozdíl mezi prvním a druhým řešením je samozřejmě v eleganci, provedení a v možnosti dostat co nejvíce věcí pod svoji kontrolu a mít nad nimi dokonalý přehled. A to je přesně to, co odděluje začátečníka v komunikaci od zkušeného člověka a přesně tímto směrem bych se chtěl dále ubírat. Z těchto důvodů musím dopředu říci, že moje články o komunikaci nejsou pro lidi, kteří komunikovat vůbec neumí a nevěří, že jim komunikace může něco nabídnout (pro ty je tu plno jiných článků). V budoucnu prostě budu předpokládat, že komunikovat jakž takž umíte a na mě bude pouze nabídnout vám zajímavější a kratší cestu.


Lákadlo: Příště budu psát o komunikačních úrovních, abyste se mohli podle nich identifikovat a zařadit, protože různé triky a články budou vyžadovat různou komunikační úroveň. Pokud jí nedosáhnete, tak nemá cenu, abyste se podle obsahu řídili nebo ho komentovali.

Komunikační úrovně vyjdou ještě tento týden a potom se už můžete těšit na téma: „Direktivní vedení rozhovoru“, které osobně považuji za velmi důležité.



Související články:
Qark | 19. 12. 2006 20:05 | Komentáře: 67 | ::Komunikační triky


Přidat článek do: [ linkuj.cz], [ jagg.cz], [ asdf.sk], [ del.icio.us]

Stáhnout článek jako [ PDF]
[ RSS komentářů] k článku

[ Napsat] komentář

Články a fotografie z tohoto webu je zakázáno kopírovat a přidávat si je na svoje blogy, či kamkoliv jinam, bez mého písemného souhlasu!

Komentáře


1
f 19. 12. 2006 20:20

kdyz nemam co rict, tak aspon jenom valim bulvy 8-). good clanek. Ted uz by to chtelo akorat navod "je ahoj ty ses pekna holka, pojd si se mnou zaskotacit a ja ti budu vdecnej" :-)


2
wenca 19. 12. 2006 20:33

super článek, už se těším na pokračování…Qarku můžu se na něco zeptat? To chodíš na vejšku, u toho ještě pracuješ, provádíš testy s holkama a ještě máš čas vymýšlet takový články? smekám…

Reakce na komentář: Qark #4Načítám náhled komentáře...

3
Maňas 19. 12. 2006 20:57

taky smekám, říká se tomu efektivní využívání času ;-)


4
Qark url 19. 12. 2006 21:16

Reakce na wenca #2Načítám náhled komentáře...: No já mám už naštěstí vysokou za sebou. A když jsem ji studoval, tak jsem nebyl zrovna nejvzornější a byl jsem spíše takový „středoškolák“ (chodil jsem do školy jen ve středu a pouze na povinná cvičení :-) ). Velké testy často dělám, když ve městě něco vyřizuji a nebo na někoho čekám.
S časem se to má tak, že většinu času pracuji – programuji. Ale občas to však chce totálně změnit téma a tak fotím a píšu. Den je pak pestřejší a mám pak zase sílu a chuť se více věnovat práci. Pochopitelně je potřeba do toho ještě vměstnat svůj soukromý život, ale zatím se mi to docela daří :-D


5
Tomas 19. 12. 2006 21:19

Awoj. :-) Ďakujem za tento článok… :-) sice to bol len úvod, ale viem, že ďalsie budu veľmi užitočné… (v podstate ako všetky…) ae to cem povedať, Že asi si čítal môj mail a snáď v pokračovaniach nájdem aj članok pre mna ;-)… pa :-*


6
samotář 19. 12. 2006 21:26

supr článek.presně pro mě :-)


7
Rad@ 19. 12. 2006 22:01

je to dobry clanek…Qarku, doufam, ze kdyz budu treba patrit do skupiny s nejhorsi komunikaci tak ze tam bude i jak se zlepsit na dalsi uroven, ruzne triky apod.
Jinak si myslim ze se clanek opet povedl ;-)

Reakce na komentář: Qark #10Načítám náhled komentáře...

8
Signum 19. 12. 2006 22:05

Ejj,pekny,ale tech příkladů mohlo bejt pro lepší představu víc.. mužeš je doplnit do fóra :-)


9
moretti 19. 12. 2006 22:39

Ahojky Qarku :-)
Sorry ale jestli si tak naivní že věříš tomu že ho ta "dáma" pustí…

spíš mu řekne dost neslušnejch slov a natruc bude zdržovat…(vim protože sem to sám zažil)

a teď OT: jel sem busem…byly 4 volný místa ve předu…sed sem si až k oknu protože sem jel až na konečnou…
jenže se přihnaly dost drzý a dost namyšlený důchodkyně…
nejdřív mi pošlapaly nohy,pak si sedly…no přistání s letadlem bez podvozku bolí míň…

nacpali se na mě…a bezostyšně na můj klín hodily svoje tašky s tim že "mladej nám určitě pomůže" podotýkám že sem je viděl prvně v životě…

tak asitak…

jinak bys moch konrčně napsat návod na seznamování a úspěšnýho!!! zahájení vztahu.ne pro machry ale pro loosery jako sem já…

podotýkám je mi 23 a sem nepolíbenej…holky mě totálně ignorujou…když teda nepočítám místní mafii feťáků a násilníků…ti pro jistotu píšou dosti nelichotivé věci o mé osobě na veřejná prostranství…

takže asitak…

čusky…

Reakce na komentář: Qark #10Načítám náhled komentáře..., Bobo #11Načítám náhled komentáře..., Jorn #15Načítám náhled komentáře..., Tom #33Načítám náhled komentáře...

10
Qark url 19. 12. 2006 23:23

Reakce na Rad@ #7Načítám náhled komentáře...: Články budou pro mnoho skupin. Psát nebudu pouze pro první dvě. Úroveň nula a jedna (říkejme jim třeba Binární čtenáři) Pro ty jsou už napsal hodně článků dříve. Kdybych to v krátkosti shrnul, tak Binární čtenář komunikace nevěří vůbec (úroveň 0) a nebo si myslí, že o výsledku rozhoduje převážně náhoda a on není schopen to jakkoliv kontrolovat – přestože občas komunikuje (úroveň 1). Už v rozdělení (to bude tento týden) bude jasné kam kdo patří a co jej odlišuje od získání vyššího levelu.

Reakce na moretti #9Načítám náhled komentáře...: Sorry ale jestli si tak naivní že věříš tomu že ho ta "dáma" pustí…
Ano, já vím na 100%, že ho pustí. Není sebemenší důvod, proč by to udělat neměla! Je to dáno právě tím, že mám vyšší komunikační úroveň než ty a tak mimo jiné vím, jak se lidé doopravdy v reálu chovají! Ty jsi ve fázi, kdy jsi něco zkusil a ono to nevyšlo a tak máš pocit, že je to vina toho druhého (kdo jiný by za to mohl, když ty jsi přece udělal maximum). To je zhruba úroveň nula až jedna. Reálný svět tak ale vůbec nefunguje.


spíš mu řekne dost neslušnejch slov a natruc bude zdržovat
Teď prostě hádáš a chováš se podle tohoto článku. S realitou to nemá nic společného. Tvůj úsudek je dán buď bez praxe a nebo pouze proto, že jsi něco jednou zkusil a ono to nevyšlo a tak si jsi to zobecnil.


jenže se přihnaly dost drzý a dost namyšlený důchodkyně
Inu tady jsi už podle toho co píšeš porušil hlavně pravidlo tři a to ti znemožnilo se výhodně bránit. Předpokládám, že jsi proto nic neudělal a myslel jsi si maximálně něco o p*deli.
Komunikace je velmi zajímavá hlavně v tom, že s dodržením tří základních pravidel můžeš maximálně pracovat s lidmi, kteří je porušují. Takže stačilo překousnout tašku na klíně a říct například: "Nezlobte se, ale mě doma už od malička učili, že když něco chci, je slušné nejdříve říct slovíčko prosím. Velmi mě mrzí, že vy ve svém věku tuhle zásadu slušnosti neznáte." a vrátit jí tašku. Mohu ti garantovat, že by se hanbou propadla a držela by ji celou cestu pěkně v ruce. Mimochodem, apelovat přímo na nějakou zásadní věc (o tom někdy příště v manipulaci), jako je kupříkladu slušnost je u určitých lidí vražedná kombinace, protože by kvůli porušení museli zradit sama sebe a to skoro nikdo neudělá. Každý má totiž svoje hodnoty a na jejich nejvyšší úrovni bývá on sám. Jakmile mu jeho hodnoty potvrdíš a vyjádříš (podmíníš) pochybnost, jestli jich dosahuje, nastartuješ jeho obrannou reakci. Takoví lidé potom zpravidla udělají cokoliv, aby ses v tom, co jsi řekl mýlil = čímž v konečném důsledku vlastně nevědomky udělají přesně to, co chceš ty! :-D

Reakce na komentář: Pepca #12Načítám náhled komentáře...

11
Bobo 19. 12. 2006 23:52

Reakce na moretti #9Načítám náhled komentáře...: To ako sa zatvári tá pani, je samozrejme na nej a ľudia sú všeljakí. Minimálne si myslím, že keď použiješ ten druhý spôsob, tak by sa ti nemalo nič hrozné stať a pani nemá dôvod na urážky a zdržovanie.
Avšak mám taký pocit, že aj tá pani a aj to, čo sa ti deje má dosť spoločné s tým, čo k ľuďom vyžaruješ a aký máš k ním vzťah. A samozrejme aký máš vzťah k sebe. Ak si o sebe myslíš, že si looser, tak ťa tak budú ľudia brať. Naučil som sa už dosť aj z vlastnej skúsenosti, že budeš stretávať presne takých ľudí, akých by si chcel. Ak si myslíš o ľuďoch, že sú blbci, tak presne takých budeš stretávať. Ale nemysli si, že len keď si povieš, že chceš stretnúť dobrých ľudí, tak sa to automaticky zmení. Ty musíš byť o tom presvedčený. Ako príklad môžem uviesť aj svojho otca a mňa. Otec, keď šoféruje, tak je presvedčený o tom, že všetci sú blbci a nevedia šoférovať a predbiehajú sa. Potom to vyzerá tak, že sedí za volantom a v jednom kuse nadáva. Mne sa to úplne hnusí a ja si jazdím tak dosť flegmaticky. Keď ma ktosi predbehne, tak sa neurazím a nezačnem na neho nadávať. A čo si myslíš, keď ide s nami mama, s kým z nás sa jej lepšie ide?
To, že si nepobozkaný, to nie je nič hrozné. Ja som skoro tak starý ako ty a tiež nemám veľké skúsenosti. To príde samo, keď sa ty budeš cítiť v pohode. Čo ti poradiť: presne toto. Prečítať si Qarkove stránky, ja osobne doporučujem článok o tom, ako sa stať baličom za tri dni. Ďalšia rada znie, nebáť sa neúspechov, pretože iba neúspechmi sa môžeš postupne dostať aj k úspechu. Veľa štastia v komunikácii. Ten, kto ju vynašiel, to bol génius.


12
Pepca 20. 12. 2006 00:24

Reakce na Qark #10Načítám náhled komentáře...: Uvažoval jsi, že by jsi napsal knihu? … hé, nic, pšt, web je lepší :-D


13
Holly 20. 12. 2006 00:32

qarku, článek dobrej,ale v některých věcech musím souhlasit s Moretti 9, někteří lidé postrádají zásadní prvky slušnýho chování a vymykají se logice a ta paní v té frontě se klidně může chovat nepředvídatelně. Zaprvé ji to třeba nemusí vůbec dojít( to se týče případu dvě), nebo se začne škaredě ksichtit už při tom pozdravu.Kolikrát se mi stalo že když sem chtěl někomu pomoct tak mě odpálkoval se slovy co se staráš(vesměs vždy bezradní důchodci kteří si nedokážou skrz svoji ješitnost přiznat že ta mladá generace má občas víc slušnosti než oni sami)a ty neslušný slova sou docela čato na pořadu dne. Někteří lidi sou už prostě takoví a potřebují se s někým dostat do konfliktu. Ve všech případech mluvím z vlastní zkušenosti. Co se týče těch důchodkyň i to se stává a dokážu si je docela živě představit.. měla by na ně platit tvoje metoda, ale ne vždycky je věechno stoprocentní a reakce typu "co si to dovoluješ mladej, urážet starší lidi" není úplně nereálná. Prostě sem chtěl jenom říct, že nic není 100% a může se stát a bohužel se i stává, protože takovejhle problémovejch lidí je bohužel víc než by být mělo, že se i přes veškerou slušnost druhá strana zachová neslušně i přes to, že k tomu nemá žádnej důvod. a pokud bys chtěl argumentovat slovy že sem na nulté nebo první komunikační úrovni, tak si to odpusť, na komunikační úrovni sem celkem vysoké, je to jedna z mých silnýějších stránek, to mi věř.nejsem žádnej přeborník, ale využívám ji denně pro dosažení osobních cílů.Někdy více a někdy méně úspěšně, ale nejsem žádnej buran co by nevěděl jak to ve světě chodí a neuměl komunikovat… Ale jinak jen tak dál, tohle téma je zajímavý, těším se na další díly… :-)

Reakce na komentář: Jorn #15Načítám náhled komentáře...

14
Mawe47 20. 12. 2006 09:20

Pekny clanek. i kdyz tuhle sem byla s kamoskou v obchode pro plysaka… prisla na nas rada, kdyz nas oslovila pani s kocarkem, ktera postavala opodal a prohlizela si magnetky "holky, mohly byste me pustit, mam jen jeden papir a miminu je tu priserny horko". Ja pokladam medveda na pult s tim "my mame jen tohodle jednoho medveda" zatim davam prodavacce presne penize a kamoska rve medveda do tasky. Pani na pul huby "to by se vam neco stalo slecinky", my odchazime a kamoska septa "taky mohla to decko odkryt". Upozornuju, ze nam to trvalo asi 10 sekund. nez pani prodavacka precetla cenovku a vzala penize. A ja mam radost z toho, ze sem tu zenskou nepustila. Mozna je to zvracene a bezohledne, ale mohla rict aspon prosim…

omlouvam se za diakritiku, nepodarilo se mi zjistit kde nastavim cestinu :-(


15
Jorn 20. 12. 2006 09:55

Reakce na moretti #9Načítám náhled komentáře...: Nenapsal jsi, co jsi s těma důchodkyněma udělal ty. Pominu-li, že na mě by si tohle nedovolili (v dopravních prostředcích se tvářím dostatečně "ývl" na to, aby mě nikdo moc neotravoval), hodit mi tašku na klín, asi bych se na bábu podíval ještě více evil s dotazem jestli si jako dělá srandu nebo co? A jestli vypadám jako její negr? A ať si kouká dát tu tašku někam jinam, že místa je tu dost. Podotýkám že tyto věty bych vyslovil co nejklidnějším a nejslušnějším tónem, čímž bábu totálně odzbrojím. A pokud se vytočí, tak se s ní milerád pohádám }:->
Reakce na Holly #13Načítám náhled komentáře...: No to víš, vyjímky potvrzují pravidlo. "Kolikrát se mi stalo že když sem chtěl někomu pomoct tak mě odpálkoval se slovy co se staráš" – tak si měl s úsměvem odvětit "Tak si polib prdel, dědku/bábo." ;-)

Reakce na komentář: Holly #19Načítám náhled komentáře..., Kalis #64Načítám náhled komentáře...

16
c1r 20. 12. 2006 11:34

Budeš se v těchto článcích zabývat i neverbální komunikací (řeč těla)?

Reakce na komentář: Qark #27Načítám náhled komentáře..., Balkan #29Načítám náhled komentáře...

17
jablos 20. 12. 2006 11:54

Ahoj Qarku,nevystudoval si nahodou psychologii? Musim rict ze me doslova fascinujes. Napis co si studoval.

Reakce na komentář: Qark #27Načítám náhled komentáře...

18
Spage 20. 12. 2006 15:02

Qarku, taky se pripojuji k zadosti c1r o clanek zamereny na "body language." Protoze s jeho znalosti jdou delat zazraky… Doporucuju koukat na show Darrena Browna, to je opravdovy mistr


19
Holly 20. 12. 2006 15:08

Reakce na Jorn #15Načítám náhled komentáře...: No já se v takovejch situacích vždycyk hezky usměju a řeknu Tak pardon, já sice rád pomáhá potřebným ale u slaboduchých to jak vidno nejde.nashledanou… Vyslechnu si sice při odchodu pár poznámek na téma zkažené mládeže a idiocie,ale co už :-)


20
kull 20. 12. 2006 16:39

no popravde v tom druhym zpusobu citim dost sarkasmu (je samozrejme mozne, ze to zkresluje moje predstava daneho proslovu). ale kdyby s tim na me nekdo vyrukoval, tak ho asi necham pekne vydusit :-). kazdopadne kdyz se mi jednou stalo, ze prede mnou stal clovek s plnym kosikem a ja mel v ruce akorat chleba, tak me pustil sam od sebe, aniz bych cokoli rekl… a myslim, ze valna vetsina lidi by se zachovala stejne (ale "podle sebe soudim tebe", ze).


21
Zdenek 20. 12. 2006 17:43

Ahoj Qarku,
jsem rád, že jsi odstartoval slibovaný seriál a po přečtení úvodního dílu se těším na další, tak doufám, že budeš mít dostatek energie zprostředkovat nám své poznatky;-)
Děkuji a Hoj.


22
jarop 20. 12. 2006 18:49

Je to pekný článok – v podstate o asertívnom chovaní.
Tak ma napadlo, mohlo by sa to ešte rozšíriť na nejaký návod ako vybavovať na úradoch a podobne – bez podmazávania samozrejme.

Reakce na komentář: Ash #25Načítám náhled komentáře..., Qark #27Načítám náhled komentáře...

23
Selfmademan 20. 12. 2006 19:24

Někdy je to taky o tom, aby si člověk stál za tím na co má právo, a dokázal si to prosadit, často i způsobem, kterým poruší vnitřní direktivu "být slušný". Já třeba často hodně "překousnu" a dovolím aby po mně "šlapali", dusím to v sobě a pak třeba až přijdu domů, tak si říkám že jsem toho člověka měl uškrtit jak McMurphy vrchní sestru v Přeletu nad kukaččím hnízdem. To mě pak zbytečně užírá a bere energii.

Reakce na komentář: Qark #27Načítám náhled komentáře...

24
Quilty 20. 12. 2006 19:26

Dobrý článek. Musím ovšem podotknout, že já osobně mám raději přímé chování. Pokud na mne někdo zkouší triky, jaký jsou popsaný v bodu 2, tak ho sice pustím, ale zeptám se, proč neřekl rovnou, že chce pustit. Přesně takhle se snaží se mnou komunikovat můj kolega v práci a děsně mi to vytáčí. Přesně po první větě vím, kam míří, ale nechávám ho vykecat. Je to podle mne trochu slizký. Ale nepopírám, že v rámci komunikace s holkama je to účinný.

Reakce na komentář: Qark #27Načítám náhled komentáře..., KingKong #43Načítám náhled komentáře...

25
Ash 20. 12. 2006 20:18

Reakce na jarop #22Načítám náhled komentáře...: Předbíhat babku kvůli žvejkám a nazývat to asertivním chováním, omg.


26
Selfmademan 20. 12. 2006 20:19

Důležitý je, jak si člověk věří a jak to dává najevo. Když má dost sebevědomí, tak mu stačí "ukázat svaly" a protistrana ustoupí, nebo reaguje požadovaným způsobem. Naopak vystrašení a rozechvělí jedinci jsou často tíhou situaci vmanipulováni do rozhodnutí a jednání, které vyhovuje protihráči.


27
Qark url 20. 12. 2006 20:32

Reakce na c1r #16Načítám náhled komentáře...: Neverbální komunikaci zatím já osobně napsat neplánuji, necítím se na to. Asi bych to nedokázal tak dobře popsat, jak by bylo potřeba. Ale zvažuji o to požádat nějakého většího odborníka, to však dost předbíhám.

Reakce na jablos #17Načítám náhled komentáře...: Vystudoval jsem obor Systémové inženýrství a informatika.

Reakce na jarop #22Načítám náhled komentáře...: "mohlo by sa to ešte rozšíriť na nejaký návod ako vybavovať na úradoch" – něco takového pochopitelně bude!

Reakce na Selfmademan #23Načítám náhled komentáře...: Slušnost není slabost, ale mocná zbraň. Jde jen o to, jestli ji umíš dobře použít. Nepotřebuješ víc řvát, mít větší svaly ani nahánět hrůzu. Agrese a negativní chování ti bere šanci na výhru (to že někoho zastrašíš či ukřičíš není výhra). Tohle bude podrobněji rozebráno v článku Jak skvěle uklidnit agresora.

Reakce na Quilty #24Načítám náhled komentáře...: "Pokud na mne někdo zkouší triky, jaký jsou popsaný v bodu 2, tak ho sice pustím, ale zeptám se, proč neřekl rovnou, že chce pustit"
Jistě, to je zcela normální, pokud dosahuješ vyšší komunikační úrovně, než ten druhý. Proto bude každý článek označen, aby bylo jasné pro koho ten příklad a rada je. Ti ostatní by prostě dopadli špatně (podle tvého předpokladu), protože by je každý odhalil.

Reakce na komentář: nojono #28Načítám náhled komentáře...

28
nojono 20. 12. 2006 21:45

Reakce na Qark #27Načítám náhled komentáře...:

Platí, že čím lépe umíte komunikovat, tím je pro vás cesta k úspěchu snazší.

Platí, že čím lépe umíte manipulovat, tím je pro vás cesta k úspěchu snazší.

Platí na paní ve frontě nebo i na vnitřní /rozumějte partnerské/ vztahy?

Direktivní vedení rozhovoru, které osobně považuji za velmi důležité.

DIREKTIVNÍ vedení ROZHOVORU – to lze?

Platí na paní ve frontě nebo i na vnitřní /rozumějte partnerské/ vztahy?

Jistě, to je zcela normální, pokud dosahuješ vyšší komunikační úrovně, než ten druhý.

Grrrr. Budete zbalíčkováni. Veškerý odpor je marný.

PS: dík za pár podnětných článků, proč však začínám mít pocit, že se rodí další hulán?


29
Balkan 21. 12. 2006 18:56

Reakce na c1r #16Načítám náhled komentáře...:
Jestli se můžu podělit ze zkušenostmi o neverbální komunikaci, tak na ni moc nespoléhejte. Pokud se budeš kontrolovat,
jestli děláš ty správné pohyby, může z toho vzniknout pěkná křeč. Daleko důležitější je, se dostat do pohody,
namotivovat se, třeba pomocí Qarkových článů a cvičení.A když si budeš věřit, ty pohyby se sami přizpůsobí těm správným. Jakmile se ale začneš kontrolovat, že tahle noha má být tam a ne támhle tak se v tom můžeš akorát pěkně zamotat. A o Darrenu Brownovi se fakt nebudu ani bavit. Jak je správně uvedeno, je to show.


30
KANIBAL 21. 12. 2006 19:38

cau to cumim kdyz nekdo umi takhle manipulovat s lidmi jako ty quarku. jak to delas? ty jsi neco studoval o tom nebo to samo?


31
Spage 22. 12. 2006 16:29

Balkan: co se tyce body language, tak Derren Brown je opravdu mistr v kmounikaci, o tom myslim netreba vest spory.
Nojono: Hulana sem radsi netahej


32
Araken Starway 22. 12. 2006 20:12

Stačí zajít občas mezi lidi a nesedět pořád u týhle bedny, že? ;-)


33
Tom 22. 12. 2006 22:38

Reakce na moretti #9Načítám náhled komentáře...: Tak to asi žiješ v jiným světě než já; protože to, co popsal Qark v tomto článku (BTW: velmi dobrý článek) využívám s úspěšností 90%(odhad). Je sice pravda, že čas od času (těch zbylých 10%) narazím na lidi, který jsou vysloveně protivní a dělají vlny, jen kvůli tomu aby ti zkazili náladu, ale těm se dá vyhnout. Já osobně to řeším tak, že pokud je někdo hnusnej na mě, jsem hnusnej i já na něj (podle hesla jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá).
Tom


34
marian152 23. 12. 2006 00:54

No jo, Deren Brown je mistr-manipulator, pred nekolika dny jsem si jeho jmeno hodil do vyhledavace na youtube.com a co jsem nenasel, plno videi, jak se manipuluje. Škoda že po anglicky, ze? Treba jak pristavil na ulici jednohotypka a ptal se ho na cestu. Pritom mu sebral všechny jeho veci a odesel s nima pryc. Kdyz se chlapek uvedomila sel si pro ne, beze vseho mu je vratil ale vzapěti mu je zase bere a odchází s nima pryc. :-)


35
Freshlemon 23. 12. 2006 20:46

Víte jaký je další způsob? jen si stoupnout do řady, na paní před vámi se hezky usmát a ona vám to jen za ten úsměv často nabídne sama :-)
ověřeno z vlastní zkušenosti;)


36
oak 25. 12. 2006 01:18

zajímavé, zrovna pár dní po přečtení tohohle článku sem stál v  delvitě ve frontě a předemnou byla paní co měla fakt narvanej košík všim možnym. Já sem měl jen tři věci, ale ani mě nenapadlo, že bych jí mohl požádat, aby mě pustila. V tom se otočila, začla na mě nějak divně zírat, pak se otočila zpět. Po chvíli zase, koukla se i do košíku a to už sem se na ní podíval a zamračil sem se, co to jako má znamenat, ale najednou mi nabídla, jestli nechci pustit. Tak jsem řekl, že jó, jasně, ještě sem se snažil tvářit a znít omluvně, protože sem se choval, jako kdyby se mě snažila nějak obtěžovat a ona přitom tohle…zajimavé.. :-)


37
kote 25. 12. 2006 13:12

qark si precital par knih, ako napr. Dale Carengie a vydava jeho napady za vlastne.
hezeke.

Reakce na komentář: Qark #38Načítám náhled komentáře..., Maniak #40Načítám náhled komentáře...

38
Qark url 25. 12. 2006 13:31

Reakce na kote #37Načítám náhled komentáře...: A tohle obvinění máš podložené čímpak? Já NIKDY nečtu žádné knihy z oblasti o které píšu, to je moje zásada. Všechno je pouze a jen z mojí vlastní hlavy a podle mých zkušeností. Jestli se ti zdá něco podobné tomu, co jsi někde četl ty, bude to pravděpodobně proto, že v komunikaci platí obecné vztahy.

Reakce na komentář: def #39Načítám náhled komentáře...

39
def 25. 12. 2006 16:08

Reakce na Qark #38Načítám náhled komentáře...: A tohle obvinění máš podložené čímpak?

No jistě že ničím. Už jsi někdy viděl prudiče, co má něčím podložené své bláboly?


40
Maniak 25. 12. 2006 22:38

Reakce na kote #37Načítám náhled komentáře...: Co mas za problem ? Ak by aj mal daco z knih ( a to ti qarku verim, ze ne ), tak to nic na veci nemeni. Prakticke testy a userfriendly ( resp. introvertfriendly ) podanie je vec, ktoru si treba vazit. Samotne rady su ti prakticky nanic, ak si uz daco neprezil, tak ich aj tak nepochopis, resp. ich budes bagatelizovat.`Testy v terenu daju urcite viac ako iba cisty psychologicky text z lubovolnej knihy.


41
:) 26. 12. 2006 02:56

toto sa mi presne stalo pred par dnami! bol som v obchode a stara pani sa chcela predo mna predbehnut(mal som toho dost,ona 2 veci) tak som ju pustil
isla presne podla prveho sposobu
"pozitivnu manipulaciu" nepouzila :-D


42
Viktor 26. 12. 2006 14:01

Ahoj. Těším se na pokračování. K tomuto tématu bych doporučil jeden film: Before Sunrise. Čistá krása umění komunikace: Pro ty kdo neviděl, vřele doporučuju. http://www.csfd.cz/film.php?13215


43
KingKong 26. 12. 2006 18:13

Reakce na Quilty #24Načítám náhled komentáře...: Naprosto přesně… 100% souhlasím a klidně bych se pod tohle podepsal…. :-)


44
Signum 27. 12. 2006 19:10

Tejden je jaksi za námi a pokračování nikde;o už se těšim tak šupšup :-)


45
SIM 27. 12. 2006 21:23

Já sem zasurfuju jenom někdy, ale když jsem tady tak musí říct – Qarku, jseš machr! :-) Chtěl bych jednou umět to, co ty – správně komunikovat a tak ovlivnit a doufám, že i sbalit nějakou tu holku.
Těším se na další články o komunikaci, určitě si je všechny přečtu :-D


46
Jossh 28. 12. 2006 09:03

,,pozitivní manipulace,, je dobrá,ale taky rád používám ,,drzou manipulaci,, dám příklad. Kdo zná sjezdovku Medvědín ve Špindlu ví,že v sezóně je dole fakt fronta a čeká se i půl hodiny a pak není větší drzost než před několika sty lidmi přijít zcela dopředu,přeskočit plot a s prknem si sednout na sedačku. Z dvaceti takových drzých nasednutí mě jen jednou jeden lyžař praštil hůlkou co,že to jako dělám a tak jsem použil ,,drzou manipulaci,, pane nezdržujte mě,mě se nahoře ztratila desetiletá sestra v mlze,určitě tam někde brečí a vy mě tady ani nepustíte dopředu…? nasadil jsem ustaraný výraz a najednou se všichni rozestoupili ať ji tedy spěchám rychle zachránit,co na tom,že ségra byla 400km ve škole,přece nebudu stát půl hodiny ve frontě,když umím ,,drze manipulovat,,

Reakce na komentář: Blackx #47Načítám náhled komentáře..., ahoj #48Načítám náhled komentáře..., Jiří #49Načítám náhled komentáře...

47
Blackx 28. 12. 2006 11:43

Reakce na Jossh #46Načítám náhled komentáře...: To není manipulace, to je jen drzost. Kdyby to tak dělal každý, tak na Zemi nevydržíme.

Reakce na komentář: Jossh #51Načítám náhled komentáře...

48
ahoj 28. 12. 2006 13:09

Reakce na Jossh #46Načítám náhled komentáře...: Jo to je super člověk se musí umět vykecat ;-)


49
Jiří 28. 12. 2006 18:51

Reakce na Jossh #46Načítám náhled komentáře...: Tohle není manipulace, to je zneužívání dobroty ostatních. Až mě ještě někdy požádáš na Medvědíně, jestli můžeš přede mě, zlámu o tebe hůlky (tvoje).

Reakce na komentář: Jossh #50Načítám náhled komentáře...

50
Jossh 28. 12. 2006 21:54

Reakce na Jiří #49Načítám náhled komentáře...: to Jiří: no většinou mám prkno… a i kdyby jsi to zkusil,tak se rozeřvu na celý dav,že se mi nahoře ztratila sestra,omluvím se,že jsem tedy neupozornil na to,že mi vlekař řekl,ať si to tady přeskočím a rychle ji spěchám na pomoc,ale jde mi opravdu o každou minutu,co když tam někde brečí a má třeba zlomenou ruku a nahodím ještě ustaranější výraz… myslím,že by dav rozlámal hůlky o Vás a ne o mě…


51
Jossh 28. 12. 2006 21:57

Reakce na Blackx #47Načítám náhled komentáře...: ,,To není manipulace, to je jen drzost,, drzost je všechny předběhnout,manipulace je se z toho před všemi vykecat tak,aby ti ještě pomohli…
,,Kdyby to tak dělal každý, tak na Zemi nevydržíme,, to je svatá pravda,našťestí je každý jiný…

Reakce na komentář: J. #52Načítám náhled komentáře...

52
J. 28. 12. 2006 22:02

Reakce na Jossh #51Načítám náhled komentáře...: Tohle není o manipulaci nebo drzosti. Prostě lžeš, podvádíš a ještě se tím chlubíš. Zkus chvilku nelhat aspoň sám sobě.

Reakce na komentář: Jossh #53Načítám náhled komentáře..., Eva #60Načítám náhled komentáře...

53
Jossh 29. 12. 2006 04:06

Reakce na J. #52Načítám náhled komentáře...: to Jiří: ,,Tohle není o manipulaci nebo drzosti. Prostě lžeš, podvádíš a ještě se tím chlubíš,, plně souhlasím,proto taky nestojím v řadě půl hodiny jako Vy…
,, Zkus chvilku nelhat aspoň sám sobě,, sám sobě zásadně nelžu..


54
Petrq 29. 12. 2006 16:15

výborný článek… v komunikaci je hlavní hlavně :-) slušnost


55
Klea 29. 12. 2006 22:24

Nu, Qarku, hezké, ale v jednom s Tebou přece jen nesouhlasím. Tvůj způsob dvě je sice hezký a slušný a jistě tu a tam i zafunguje. Leč většině to nedojde a odmění se třeba onou vděčností ve smyslu – "to jste ale hodný/á, že mi takto pomáháte"…. a začně nepř. tlachat o tom, jak většina mladých je zkažených, "…ale vy…". Tím Tě odmění – vděčnost za pomoc + pochvala.
Jinak je fakt super občas tu bezohlednou část důchodců upozornit jak se spávě a slušně chová… to pak bývá toooočo….


56
Signum 30. 12. 2006 21:37

Neni ta tvoje ukazka s nakupnim košíkem spíš o vzbuzení lítosti než o manipulaci s názorem;o? ..když se nad tim tak zamejšlím..


57
J 01. 01. 2007 12:35

No komunikace je pěkná-já mluvím vždy a všude, ale někde už mluvit nebudu: A to když je žádaná žena někde v práci. Doporučuji si vždy na ni počkat spíš bokem.
Co jsem nezvládl ? :
Market, trochu jsem šel po pokladní. Něco jsem občas prohodil, OK.Pak jsem se přes kamarádku zeptal na její č mobilu. Odpověď ne.Ale stále tam byl oční kontakt na cca 10m a kývnutí.
Moje chyba:
šel jsem za ní ještě asi 3×. Zeptal jsem se, jestli jí nedělám problémy-odp: že žádný problém s tím nemá.
No teď jsem jí popřál Veselé vánoce a pozor asi dotěrný dotaz: zeptal jsem se , v jakém je znamení číns horoskopu.
Řekl jsem jí, že se od ní budu držet raději v marketu dál.
No ale další den tam měla prázdno, bylo mi blbé tam nejít.To byla chyba2. Šel jsem tam a znamení ž nehledala, protože ani neví kde. Řekl jsem na internetu. Řekla, že inet doma nemá.
Ale pozor:
Výše uvedené jsem asi přehnal (dotaz na znamení horoskopu).
Ona ale nyní dělá to, (zatím 3× za sebou),že jak mě uvidí, zvedne ten jejich telefon a nechá se vystřídat. Důvod-na prodejně je chlap, se kterým nechce mluvit (ověřeno-upozornila mne jedna z jejích kolegyň).
Proti tomu není žádná obrana. Je to strašně nepříjemné-jediná možnost tam tak cca 1–2měsíce nechodit.REsp chodit k jiné kase, ale zde bych tam musel jít rychleji-než se nechá vyměnit. Navíc jsem se stal centrem pozornosti spolupracovnic.
Nyní mi to dost snížilo sebevědomí.
Upozorňuji, že komunikace s sebou nese i tato obrácená rizika.
Zde podotýkám že nic nesignalizovalo tento průser předem. Mohla mi říct, že má kluka, nebo, že jí chození na kasu je nepříjemné. Místo toho zareagovala takto. Mám 2 VŠ a tahle holka mne psychicky dost uzemnila.
Obrana je nulová-nechodit tam, chodit a rychle k jiné kase, chodit a nevšímat si toho,že se nechá vyměnit kvůli mě.
Fakt, jak rád komunikuji, teď si říkám, to mě dostalo.
Lepší je asi mlčet.

Reakce na komentář: hlado #58Načítám náhled komentáře..., myš #59Načítám náhled komentáře...

58
hlado 01. 01. 2007 17:40

Reakce na J #57Načítám náhled komentáře...: Pak jsem se přes kamarádku zeptal na její č mobilu.
tu si to nezvladol.


59
myš 04. 01. 2007 22:00

Reakce na J #57Načítám náhled komentáře...: myslim si ze si na to nemel jit takhle v praci asi ne protoze tam ma svojich starosti dost a asi nema naladu na nekoho ciziho ale chapu to ze ji asi jinde nevidis no ale ten mobil po kamaradce je trochu blbe no ses mel kamaradky radsi zeptat kde bys ji zastih nebo neco takoveho a tam ji pak pozvat nebo neco podobneho hold i toto se stava ale vis jak neni to jedina holka na svete a hlavu ti za to nikdo neutrhne ze si to skusil


60
Eva 11. 01. 2007 09:07

Reakce na J. #52Načítám náhled komentáře...: Nemyslím,že je to o lhaní! Takhle,to dneska prostě funguje.Divím se,že vás to tak pohoršuje.


61
beruška 15. 01. 2007 17:16

Jeto super článek akorát je to mos dlouhý.


62
GiM 16. 01. 2007 22:06

Zdravím, pěkné články. Chtěl bych se zeptat, kdy vyjdou další ?



63
Lukáš 03. 04. 2007 20:49

myslím že mámš v tomto ohledu fakt pravdu ,že čím líp umí člověk komunikovat tím líp pro něho a doufám že teda napíšeš další články na tohle téma ,prtože už z vlastní zkušenosti vím že to funguje ale ještě pořát nejsem dostatečně zkušený tak prosím piš piš


64
Kalis 20. 07. 2007 16:06

Reakce na Jorn #15Načítám náhled komentáře...: stačila by jen taková připomínka jako třeba: "no tak nic, časem ještě budete ráda za každou pomoc.." myslim, že pak není co dodat ;-)


65
Janina 10. 08. 2007 11:50

Docela mě fascinuje jak autor článku počítá s tím, že mu každý vyjde vstříc. Ikdyž použijeme "pozitivní manipulaci" tak paní může být "mrzout" nebo mít prostě špatnou náladu a tak se opravdu nedostanete zaručeně o políčko vpřed. Ne každý se dá zmanipulovat. Nejlepší je když se manipulátor srazí s manipulátorem(kou). To je potom sranda :-D

Ale musím uznat, že v některých případech tohle opravdu funguje. Co se týče žen, my to máme jednodušší. Když osilníme výstřihem nebo jinou "maličkostí" tak se může jít nějaká pozitivní manipulace klouzat :-) Těšilo mě :-)


66
tupac 27. 11. 2007 19:39

ja keby som stal vo fronte za tou dochodkynou a vedel by som,ze kvoli nej napr. nestihnem bus, tak ajtak by som ju neoslovil :-D


67
Poiuz 13. 01. 2008 15:23

Hezký článek. Připomněl mi moji jednu zkušenost z obchodního domu. Čekal jsem ve frontě a měl jsem asi tak 5 položek, v tom se přiřítil chlap, asi tak čtyřicátník– padesátník s dvěma bráníkama a postavil se přede mě. Zdálo se mi to docela troufalé a tak jsem se ho zeptal, ještě docela přívětivě, jestli stál přede mnou. On na mě okamžitě dost nevybíravě vyjel, že spěchá, načež jsem muřekl, že by nebyl problém se mě zeptat, že bych ho klidně pustil, a že nechápu proč na mě křičí. V tom se do situace vložil starší pán, stojící za mnou, a začal mě obhajovat. Podnikl asertivní výpad na bráníkáře a řekl mu něco jako, proč se do mě naváží, když mě takhle drze předběhl. Bráníkář se znovu se zvýšeným hlasem začal agresivně bránit a používal docela sprostá slova… To už jsme na sebe strhli veškerou pozornost okolí, načež se do situace vložil čtvrtý člen, asi 2 metry vysokej securiťák. Bráníkař okamžitě přeladil na ublíženého chudáka a začal si stěžovat na hodného pána že mu nadává a on při tom nic neudělal.Já se securiťáka pokusil zasvětit do situace, tomu ale bylo poměrně jedno kdo začal a upozornil je že je klidně oba vyrazí, aby si to vyřídili venku.Staršímu pánovi už ale taky docházela trpělivost, pokoušel jsem se tedy uklidnit i jeho. Bráníkář mezi tím zaplatil za své dvě lahve a s nsdávkami opustil obchod. Staršímu jsem poděkoval za jeho pomoc a řekl jsem mu ať se nerozčiluje, vždyť nemá smysl hádat se s člověkem, který sijde do delvity koupit dva bráníky… :-) Podal jsem mu ruku a  taky jsem odešel.
Chtěl jsem vystihnout situaci, kde se objevily pro mě velmi zajímavé postavy. Otázka je, jek účině jednat s bráníkářem.. :-)

Přidej komentář

Web je nyní kompletně uzavřen. Od této chvíle není možné přidávat žádné komentáře!

Další informace naleznete zde.