QARK.net — Zlepšujeme sebevědomí: naučte se pozdravit nahlas!
Zlepšujeme sebevědomí: naučte se pozdravit nahlas!

Zlepšujeme sebevědomí: naučte se pozdravit nahlas!

Víte, co udělá sebevědomý člověk, když přijde do kavárny, restaurace, obchodu atd.? Nahlas a zřetelně pozdraví! Oproti tomu lidé s nízkým sebevědomím buď nepozdraví vůbec, nebo jen pípnou jak nachlazené kuře.


To, jakým způsobem pozdravíte, značně nastavuje váš společenský status. Když budete kuňkat, nikdo si vás nebude všímat, protože jasně dáváte najevo, že jste jen nezajímavé šedé myšky, kterých jsou kolem tisíce – proč by tedy měli ostatní lidé věnovat pozornost právě vám? Proto byste se měli v první řadě naučit (pokud to tak neděláte) nahlas a zřetelně pozdravit, když někam přijdete. Lidé si vás potom budou mnohem více vážit.


Sami si můžete vyzkoušet změnu přístup k vám, kterou poznáte například, až se budete chtít na něco zeptat prodavače, který zaměstnán poletuje po prodejně sem a tam. Pokud jeho pozornost správně neupoutáte pozdravem, nejspíše si vás nevšimne anebo vás odbude, že se vám bude věnovat za chvíli, protože teď musí ještě něco jiného zařídit. Když ho však nejdřív pořádně a sebevědomě pozdravíte, okamžitě se zastaví a bude se soustředit jen na vás. Stejnou porci ochoty si tímto způsobem můžete okamžitě získat i kdekoliv jinde.


Pozdrav přitom nic nestojí a cvičit ho můžete nespočetněkrát každý den. Brzy uvidíte ten rozdíl, když přestanete šeptat, dívat se do země a snažit se o co nejzkrácenější verzi pozdravu (Prostě zapomeňte na paskvily typu: „’brý den“, „ehm-den“, atd.). Správným pozdravem totiž ihned navodíte silný pozitivní dojem a dáte všem jasně najevo, že přišel někdo výjimečný – někdo, kdo si zaslouží jejich pozornost. To, že každým takovýmto pozdravem současně vzroste i vaše sebevědomí, snad není ani třeba zdůrazňovat!

Qark | 19. 12. 2007 17:44 | Komentáře: 94 | ::Sebevědomí


Přidat článek do: [ linkuj.cz], [ jagg.cz], [ asdf.sk], [ del.icio.us]

Stáhnout článek jako [ PDF]
[ RSS komentářů] k článku

[ Napsat] komentář

Články a fotografie z tohoto webu je zakázáno kopírovat a přidávat si je na svoje blogy, či kamkoliv jinam, bez mého písemného souhlasu!

Komentáře


1
Miška 19. 12. 2007 17:58

Pěkný článek :-)Je důležité si takové věci uvědomovat :-)

Reakce na komentář: Dan #85Načítám náhled komentáře...

2
Kamil 19. 12. 2007 18:09

Krátkej článek a přesto se podle mě naprosto výborně trefil do obrovského počtu lidí… pěkný.


3
barth 19. 12. 2007 18:12

Pekny ale zdraveni je dulezity ))
Doufam ze na Vanoce nam das nejakej peknej clanek ))


4
Lada 19. 12. 2007 18:31

Paráda !!! Vždycky jenom tak něco zakunkam aby se naurazili a ted si na to budu dávat bacha a vykřikovat :-D To sebevědomí fakt moc potřebuju :-)


5
Tweety 19. 12. 2007 18:39

Můj první komentář tady, ale musím říct, že se to nedá takto generalizovat. Ono není vždycky potřeba nahlas zdravit celý krám, ale až něco potřebuji, s úsměvem přijdu k nejbližšímu zaměstnancovi a toho pěkně požádám.

Většinou kolem mě ten člověk pěkně skáče. Když má zrovna špatnou náladu a já stejně něco potřebuji, odbít se nenechám. Nakonec dostanu to, co chci a to buď pěkně slušně s úsměvem nebo asertivně.

Reakce na komentář: Travick #86Načítám náhled komentáře..., Pavel #91Načítám náhled komentáře...

6
M. 19. 12. 2007 18:41

Bohužel nemám tak silné hlasivky a nemohu řvát všude jako na lesy :-D

Reakce na komentář: Carl114 #81Načítám náhled komentáře...

7
L1ST3r 19. 12. 2007 18:45

to jsem přesně já :-D sedá myska


8
d4nt3 19. 12. 2007 18:48

Mne by skor zaujímalo ake typy pozdravov použivate :-P , tak ja napriklad " Zdravim " , " Nazdar " , " Servus " …ine neviem :-) , neviete ešte niečo nove ? Originalne ? Nieco co použivate len vo svojom okoli a nikto iný o tom nevie ? Napište , aj iný si to radi prečitaju a poučia sa.

Reakce na komentář: Petr #61Načítám náhled komentáře...

9
MAge 19. 12. 2007 19:15

Třeba takové "Dobrý den" mi příjde moc dlouhé a formální, proto používam přavážně jen "Dobrej", ale je fakt že ho spíš používám jako proti-pozdrav na pozdrav někoho jiného…

Reakce na komentář: StaNov #16Načítám náhled komentáře..., Ash #39Načítám náhled komentáře...

10
jáá 19. 12. 2007 19:40

moc pěkný článek….no musím to zkusit,zatím moc nahlas nezdravím :-D


11
Vrabecek 19. 12. 2007 20:01

Ja zdravim takhle:
"Dobry den"
"Bry den"
"Dobrej"

zalezi jak si vazim toho koho zdravim. Ucitelky zdravim Bry den, opruzujici sousedy jen "dobrej".
:-D


12
Tomáš Hustoles 19. 12. 2007 20:06

Jako správně nevychovaný teenager, osoby, kterých si moc nevážím, jsou mi spíše k smíchu nebo pro mě nic neznamenají zdravím hlasitým až provokativním Brej deen…

Osoby, kterých si opravdu vážím a chci si získat jejich pozornost a zájem zdravím slušným Dobrý den s příměřenou hlasitostí.


13
LordAli 19. 12. 2007 20:06

Nikdo neříká, že musíte křičet po celém obchodě. Stačí když pozdravíte nahlas, aby vás dotyčná osoba dobře slyšela. To nemá nic společného s křičením.


14
Bugsen 19. 12. 2007 20:08

Tohodle jsem si take sam vsiml :-) Kamarad presne tak kunka, ikdyz normalne v parte lidi mluvi celkem nahlas.Dobrej clanek, btw jak zdravite v krame ?
Ja klasicky Dobry den, nebo reknu "zdravim" – to je muj oblibenej pozdrav, bohuzel neni moc uspesnej, tezko rict proc ?


15
. 19. 12. 2007 20:36

Hned jak půjdu v Praze z Národní do Tesca, určitě zařvu na celý patro "Dobrý den!". Anebo Tesco není obchod?


16
StaNov 19. 12. 2007 20:51

Reakce na MAge #9Načítám náhled komentáře...: Mně takovej pozdrav přijde neuctivej. Jako kdyby ten, kdo jej používá, dával najevo, že on je ten king a všichni ostatní, co zdraví normálně jsou společensky pod ním. Stejně tak nemám rád, když si jdou desetiletí kluci koupit zmrzku a řeknou 40-leté prodavačce "Díky!"

Reakce na komentář: MAge #21Načítám náhled komentáře...

17
katman 19. 12. 2007 21:06

zdravení je důležitý, a je pravda, že jak se ukážete, tak se k vám budou lidé chovat. Poznatek z praxe;)
jnk dobrej článek…


18
Arny 19. 12. 2007 21:36

Nad hlasitostí zdravení jsem nikdy nepřemýšlel, ale když nad tím člověk uvažuje, tak to je dost podstatné.
btw: pěkný článek.


19
MarB 19. 12. 2007 21:54

Krásné brouzdání po síti,
jak vidno, nikdo tento článek nečetl pořádně, protože nikdo na začátku svého komentáře nepozdravil.
Pracuji jako prodavač fotoaparátů (radši používám slov "odborný prodejce" :-) ) a moc dobře vím o čem Quark píše. Když přijde zákazník a nepozdraví, zásadně ho neoslovím jako první a ať se zeptá na cokoli má první slova jsou "DOBRÝ DEN". Takový člověk pak odejde s nejmenovanou značkou fotoaparátů se která nejspíš nebude ta kterou hledal (rychlý, dobrý, neporuchový etc.). Na druhou stranu pokud přijde milá slečna, která pozdraví, usmívá se a je milá, tak i slevu na šéfa zkusím.
Jenom Quarka doplním, že pokud se na to místo chcete někdy vrátit, tak je vhodné (vzhledem k tomu, jak máme být ochotní příště) říci nashledanou.
Takže si užijte svátky ať vás z toho monitoru nebolí oči.

Reakce na komentář: Michal #24Načítám náhled komentáře..., wave #36Načítám náhled komentáře...

20
Bruinee 19. 12. 2007 22:14

Me naopak lidi, kteri prijdou do obchodu nebo kamkoliv jinam, kde se dvere nezavrou a nahlas pozdravi hrozne obtezuji a pripadaji mi jako jedinci, co neumi odhadnout situaci.

Je to jako kdybyste nastoupili do tramvaje a nahlas pozdravili, pripadne jeste zacali obchazet lidi a podavat jim ruce a predstavovat se.

Je OK kyvnout hlavou a naznacit pozdrav, pokud se treba prodavacka zrovna kouka, kdo prisel, ale kdyz ma u pokladny 20 lidi a tuka neco do kasy…

Zkratka s clankem nesouhlasim od A do Z  :-)

PS: diakritika příště, teď už to přepisovat nebudu

Reakce na komentář: Misino #26Načítám náhled komentáře..., wave #35Načítám náhled komentáře...

21
MAge 19. 12. 2007 23:12

Reakce na StaNov #16Načítám náhled komentáře...: Mě by od nich zas "Děkuji Vám" přišlo jako provokace.

Reakce na komentář: StaNov #31Načítám náhled komentáře...

22
Kateřinka 19. 12. 2007 23:35

Fíííha … tohle je snad jediný chlap, který opravdu ví "po čem ženy touží" … myslím že si musí žít jako Paša v harému :-D tak doufám, že to od něj moc kluků neodkouká, neb jinak budeme (my ženy) ztracené ;-)


23
janty 20. 12. 2007 08:26

Naprosto s článkem souhlasím, takovej pozdrav může vést i k zajímavý konverzaci. Snažím se nepoužívat jenom dobrý den, ale taky dobrý ráno, hezký odpoledne, atd…horší je, když se mi to někdy poplete. Ale nejvíc nesnášim, když mi někdo pozdrav neoplatí, to mě vždycky vytočí!!!


24
Michal 20. 12. 2007 09:19

Reakce na MarB #19Načítám náhled komentáře...: Je vidět, že tvůj plat se neodvíjí od množství prodaných věcí. Nevím jak to vidí ostatní, ale v obchodě, by podle mě, měl jako první pozdravit prodávající! Protože kupující je ten, kdo ti pravděpodobně nabídne obchod a na kom ty vyděláš. Proto by měl být zákazník/kupující pěkně a slušně přivítán.

Reakce na komentář: dextera #25Načítám náhled komentáře..., MarB #71Načítám náhled komentáře...

25
dextera 20. 12. 2007 11:03

Reakce na Michal #24Načítám náhled komentáře...:
Souhlas, prodavace, ktery me obtezuji svym Dobry den, kdyz specham, nemam naladu se nekym vybavovavat fakt miluju….a vubec mam pocit, ze spousta techto lidi se ke svym klientum chovaji nadrazene…takovym lidem to pak dam pekne na vedomi a nedela mi problem nechat si zavolat vedouciho….uz by bylo konecne na case aby si lidi pracujici ve sluzbach u nas konecne uvedomili, ze jsou tam pro klienty, jsou za to placeni a jsou to predevsim oni, kteri by meli byt jako prvni uctivi at uz je klient neprijemnej, nepozdravi atd…..myslet si muzou, co chteji…

Reakce na komentář: MarB #71Načítám náhled komentáře...

26
Misino 20. 12. 2007 12:14

Reakce na Bruinee #20Načítám náhled komentáře...: Clanok je fajn,ale ty si ho pravdepodobne nepochopil…pretoze tu nejde o to,kricat niekde a uplne jedno to moze byt v nejakom tescu,ktore tu tiez bolo spominane…myslim,ze qark mal na mysli normalny obchodik,ale hlavne nejaku tu kaviaren a podobne typy podnikov…nie supermarkety a elektricky..tot vse


27
Ondra 20. 12. 2007 12:40

Je to pravda. Dřív jsem taky dost kuňkal. Ale před časem jsem si tak nějak sám začal uvědomovat, že ten hlasitější pozdrav má určitý efekt. Taky se mi celkem osvědčilo rozlišovat denní dobu. "Dobrý den" proneseno za tmy nemá takový efekt jako "Dobrý večer", na které lidi reagují mnohem víc pozitivně. Stejně tak "Dobré ráno" sklidí větší úspěch než samozřejmé "Dobrý den".
Lidé taky často zapomínají, že popřát dobrý den nemusíme jen při příchodu, ale stejný pozdrav lze použít i při odchodu. To se ovšem musí trochu umět, je potřeba zvolit vhodný tón a chvíli. Výsledný efekt výjimečnosti a sebevědomí je pak ale obrovský. Přáním dobrého dne se opravdu loučí jen málokdo.


28
oak 20. 12. 2007 14:29

Pěknej a pravdivej článek, ale koukám, že ho tu dost lidí zase nepochopilo…


29
Hanka 20. 12. 2007 15:26

DOBRÝÝ DEN!! :-)
Poslední dobou opravdu zjišťuji, že nezálneží na tom, co říkáš, ale jak to řekneš. Pohled do očí a mluvení nahlas působí dobře nejen na okolí, ale i ten, kdo to tak provede se cítí líp a sebevědoměji.


30
kofolka 20. 12. 2007 17:12

Myslím, že jde taky o to vycítit, kdy se hlasitý pozdrav opravdu hodí. Někteří nepochopili, že samozřejmě nepůjdu do Tesca a nezačnu tam křičet dobrý den. Taky se nejedná o hlasitý pozdrav ale přiměřeně hlasitý, aby byl vůbec slyšet. A to bylo podle mě podstatou článku, aby nikdo nekuňkal – nepůsobí to dobře. Nebo jsem to blbě pochopila já?


31
StaNov 20. 12. 2007 17:24

Reakce na MAge #21Načítám náhled komentáře...: Já teda používám "Děkuju"


32
zidrafak 20. 12. 2007 19:35

Mohu jen potvrdit… Nic není lepší pro první dojem než hlasitý pozdrav… Doporučuji ještě zlepšit úsměvem a pevným podáním ruky…


33
zidrafak 20. 12. 2007 19:38

+ nevidím jediný důvod proč bych při vstupu do prodejny něměl pozdravi (zdravil bych klidně i v tramvaji ale lidi by se na mě dívaly ja na blázna), vždyť neďeláte nic špatného přejete lidem aby měli DOBRÝ den…Co já bych za to dal aby jich bylo víc….


34
Kájosh 20. 12. 2007 21:39

hmm zajimavy, ale na jiste casti mam asi jiny nazor. Ikdyz se mi libil a myslim, ze je to dulezite, uvedomovat si, že pri tvem prichodu neni nejdulezitejsi tvuj pozdrav, ale reakce potom. A nekdy je i spatne, kdyz prijdes do nejake situace, jako je vypraveni nebo neco podobneho, jako hospodska rvačka. To prerusit pozdravem, nemusi byt zrovna kladna vyzitka ( a rozumna) na zacatek. A navic kam prijdu ja , nevim jak ty, tak me spis lidi zdravi nez ja je, mimo rano do skoly, tam to pronesu s razem a hned pri vchodu …. proste abych to schrnul muj nazor je takovy ,, vse s mirou " a nic se nema prehanet clovek by mel vycitit kdy je to vhodne a podstatne.


35
wave 20. 12. 2007 23:02

Reakce na Bruinee #20Načítám náhled komentáře...: Jo, mám stejný názor. Navíc v tomto případě bych spíš uvítala první pozdrav od toho kdo prodává. Dělala jsem i brigádu prodavač a příjde mi to slušný. Nicméně i když jako zákazník občas pozdravím, většinou mi nikdo už dobrý den neřekne, ale spíš se prodavač tváří, že tam je asi bohem a já mu tam jdu přidělávat práci. P. S. Prosila bych slovenský prodavače, aby když už pracují v Čechách nezdravili dovidienia nebo dovi, česky je to nashledanou. Díky

Reakce na komentář: Alex. #37Načítám náhled komentáře..., Ash #40Načítám náhled komentáře...

36
wave 20. 12. 2007 23:18

Reakce na MarB #19Načítám náhled komentáře...: A kam si nemám chodit kupovat foťák pane odborný poradce? Ale aspoň neoslovuješ jako první, to je zase pak výhoda…


37
Alex. 21. 12. 2007 09:36

Reakce na wave #35Načítám náhled komentáře...: Váš požadavek je protizákonný.
V České republice je slovenština zákonem prohlášena za rovnu češtině.
V Slovenské republice je dvěma zákony čeština prohlášena za rovnu slovenštině.
A mne vždy potěší, když slovenštinu slyším. Je to rozhodně lepší než slyšet všude samou angličtinu.

Reakce na komentář: wave #47Načítám náhled komentáře..., Dan #52Načítám náhled komentáře...

38
zidrafak 21. 12. 2007 09:43

Pro kájoshe a wawe: Proč by to nebyla kladná vizitka…Já teda i když sem naštvanej, tak pokud mi někdo nedá záminku tak bych ho nenapad, a pozdrav teda za pořádnou záminku nepovažuji. Pokud se nacháváš zdravit a pak jen odpovídáš tak je to také způsob jak vyřešit problémové situace kdy ale iniciativa toho prvního pozdravení nezaniká, spíše se jí musí chopit někdo jiný. Mezi kamarády je to normální. Ale ve společnosti, kterou neznáš je škoda že se „správně“ neuvedeš. Protože přece jenom podle mě vyvolá lepší dojem, když pozdravíš, než když vejdeš do společnosti a čekáš, že tě lidi pozdraví, což také někdy nemusí vůbec přijít. A pokud vcházíš do místnosti s lidmi, tak mi nepozdravení připadá jako vyložená neslušnost. Co se obchodování týče, někdy si tě prodavač nemusí všimnou (hlavně ve velkých obchodech) a tak pozdravem na sebe upozorníte. Kdo má první pozdravit v obchodě je podle mě záležitost hlavně tipu samotného obchodu(představ si kdyby tě zdravil každej v Tescu) ale je pravda že se nakupuje mnohem lépe s příjemným a kamarádským prodavačem /prodavačkou ale to je trochu z jiného soudku. No a jinak myslím že to vystihuje „vše z mírou“, ale já se radši přemůžu a pozdravím jako první, jelikož je to lepší než vynechat pozdrav úplně. Po pozdravu většinou přichází potřesení rukou z čehož se taky ledacos pozná….

Reakce na komentář: Kájosh #45Načítám náhled komentáře...

39
Ash 21. 12. 2007 10:13

Reakce na MAge #9Načítám náhled komentáře...: Prostě… buran?

Zajímalo by mne, v jakém kulturním prostředí se MAge pohybuješ, když slušný pozdrav považuješ za náročný, připadně za provokativní.

Já mám takovou životní zkušenost, že žoviálními pozdravy, jako třeba "Dobrej, Brej den, Zdravim, Nashle", pronesenými vůči cizím osobám na místech tomu nepříslušejcích, se projevují lidé méně vzdělaní, obecně méně kulturně vyspělí, případně s nižší inteligencí. Kultura v nich se asi pochopitelně adekvátně projevuje i v jejich mluvené řeči a existence či otázka vhodnosti zdvořilejších pozdravů jde jaksi zcela mimo ně.

Pak jsou ale i lidé, kteří sice ví, že existují i pozdravy zdvořilé, ale ani při vhodných příležitostech je nepoužívají, protože na ně nejsou třeba ve svém okolí zvyklí, takže jim připadají "nevhodné" či "divné". Ale to je opravdu jen jejich dojem. Dojem který zanechávají v lidech, které zdraví, je zcela jiný…

Takže když to tak shrneme -– když vstoupíte třeba v Praze do drogerie, a řeknete prodavačce či prodavači "Dobrý den", je to pozdrav vhodné délky i zdvořilosti, bez ohledu na to, že to tak třeba někomu, kdo není na zdvořilý projev zvyklý, třeba nepřipadá. Pokud takto pozdravíte, a nezpizdíte to nějakou ironizující intonací, vzbudíte v lidech přinejmenším dojem zdvořilého a slušného člověka, případně člověka takto vychovaného. A to jak v případě, že prodavač/ka je rovněž kultivovaná, tak i v případě, že tomu tak není. Pokud řeknete "Dobréééj", setkáte se s pochopením jen u lidí, kteří jsou rovněž, abych tak řekl, z podobného kulturního prostředí.

Nerad bych, aby to vypadalo, že tu stanovuji nějakou normu slušného chování, nebo někomu říkám, jak má zdravit, to je samozřejmě každého věc :-) Jen říkám, jak to třeba na mne působí. Zdvořilým pozdravem na místech tomu vhodných nelze zkazit nic, a když máte zrovna na botách ještě loňské bláto, tak můžete dojem o sobě i vylepšit. Pozdravem žoviálním tam, kde je zároveň nevhodným, naopak dojem o sobě od první vteřiny pokazíte, a jak známo, těžko se pak takový dojem mění.

Zdvořilým pozdravem v kulturním prostředí se dobře uvedete. Nevhodným pozdravem tamtéž se uvedete špatně. Zdvořilým pozdravem v nekulturním prostředí vzbudíte pozornost, ale dojem zanecháte jako člověk kultivovaný, jen lidé na velmi nízké úrovni ať už kulturní či inteligenční by vás považovali za idiota. Žoviálním pozdravem tamtéž můžete působit na empatii a vzbudit jisté souznění s přítomnými, tedy zde vidím možnost (asi jedinou) užití takového pozdravu.

Mluvím zde všude o prvním kontaktu, tedy úplně vynechávám zdravení s přáteli, rodinou apod.

Možná je dobré si uvědomit, že když kultura povětšinou nepanuje například v politice, médiích, tedy oblastech, které lidi velmi ovlivňují, a do značné míry to "kulturní-nekulturní" prostředí vytváří, tak udržení rozumné míry kultury je tentokrát na "prostém lidu", tedy na nás ;-) Nesnažte se ji prosím záměrně snižovat svým nepochopením.

Reakce na komentář: Mám kafe rád, ale nepiju ho. #57Načítám náhled komentáře...

40
Ash 21. 12. 2007 10:25

Reakce na wave #35Načítám náhled komentáře...: Wawe když už jsi schopna zeregistrovat, že jde o slovenské prodavače (mimochodem tedy nikoliv slovenský prodavače -– to je něco úplně jiného), nechápu, jak od nich můžeš chtít, aby Tě zdravili česky. Vždyť jsou to Slováci a jejich mateřským jazykem je nejspíš slovenština. Takže pokud sami dobře česky neumí (což u nás nemusí), není důvod, aby zrovna při odchodu říkali "na shledanou" (tedy nikoliv nashledanou -– to je opět něco jiného). Ty zřejmě také neumíš česky, nebo ano? Chtít to po Slovácích je z Tvé strany tedy při nejmenším… krátkozraké ;-)

Reakce na komentář: Ash #41Načítám náhled komentáře...

41
Ash 21. 12. 2007 10:30

Reakce na Ash #40Načítám náhled komentáře...: Když už si tak dovoluji tak jsem asi měl vynechat tu mezeru mezi při a nejmenším :-D Ale ono tam bude určitě víc chyb, to bylo pod vlivem toho nashledanou. Oni totiž i Slováci, když vám říkají "dovidenia", tak vám říkají nashledanou. Jen to někteří lidé nechápou :-)

Reakce na komentář: wave #48Načítám náhled komentáře...

42
SLM 21. 12. 2007 11:23

Zvířata jsou na tom stejně, i ta kráva když vejde do kravína tak zabučí.


43
jantar 21. 12. 2007 15:41

Pro blbce, v tescu nemusíte řvát přes celej obchoďák, ale stačí když pozdravíte u pokladny…


44
Jacík 21. 12. 2007 17:44

já říkám brý en. :-D


45
Kájosh 21. 12. 2007 20:55

Reakce na zidrafak #38Načítám náhled komentáře...: TAk bych rek ze nekdo neppochopil tyto vzajemne reakce …. masto napsany hned u toho na co je to reakce ….a nemusi byt hned u toho pac se totu sklada podle pridani ….

Reakce na komentář: Zidrafak #49Načítám náhled komentáře...

46
Ly 21. 12. 2007 22:21

Zdravím hlasitě v závislosti na to, kde jsem… Když vejdu např. do hospody, zřetelně nahlas pozdravím obsluhu a lidi, kt. tam znám. Když přijdu do knihovny a uvidím známého, dojdu až k němu a pozdravím tak, abych tím nerušila ostatní, protože tady si lidi vyžadují klid. S článkem samozřejmě souhlasím, jen chci podotknout, že ne vždy se hlasitý pozdrav hodí :-)


47
wave 22. 12. 2007 01:49

Reakce na Alex. #37Načítám náhled komentáře...: To je určitě lepší, já nemám nic proti slovenštině, naopak líbí se mi. Ale představa, že se nechám zaměstnat na Slovensku a bylo by to zrovna v oboru prodavač, tak bych se aspoň snažila pozdrav říct slovensky.


48
wave 22. 12. 2007 02:21

Reakce na Ash #41Načítám náhled komentáře...: Za tvoje chyby určitě můžu já, to je jasný. Zajímavý jsou pak tvoje chyby v tvojí reakci č. 39. Jinak jsem ráda, že jsi mě ušetřil podobně dlouhýho poučování.
Můžeš mi prosím tě napsat, co znamená slovní spojení slovenský prodavači nebo slovo nashledanou, když je to podle tebe "něco úplně jiného"?

Reakce na komentář: Ash #50Načítám náhled komentáře...

49
Zidrafak 22. 12. 2007 11:32

Reakce na Kájosh #45Načítám náhled komentáře...: To je sice ode mne hloupé, nepoužít reakci, ale spíše mi to připadá jako jakýsi druh urážky (apelovat na mou inteligenci a tím si dotvrdit svůj názor), než že bys řekl něco k tématu čím by sis svůj názor "chránil".


50
Ash 22. 12. 2007 13:04

Reakce na wave #48Načítám náhled komentáře...: Jsou to jeden nespisovný tvar a jeden nesmysl. Ve mně tvar "slovnský prodavači" rozhodně nevzbuzuje představu živých osob, ale spíš něčeho neživotného rodu mužského, nebo pokud životného tak v jednotném čísle. Samozřejmě je to můj problém, nepřepnul jsem kvůli Tobě do nespisovného režimu čtení :-D

Jistě chápeš, jak vypadá, když po Slovácích, kteří ti slušně a slovensky správně řeknou "dovidenia" chceš, aby říkali "nashledanou", jak to údajně je česky, když to česky ve skutečnosti vůbec není, česky je to "na shledanou".

Plošil bych Šlovenškí prodavačí, aby mi v obchodě neríkali dovidenia, ale pěkně správně česky, česky je to "našlanou".

Je to nakonec jen praktická ukázka toho, jak může člověk udělat na první "pohled" špatný dojem. Ty, tím svým komickým požadavkem, a já zase svým přehnaným poučováním lidí, kteří si o to nepožádali :-)

Reakce na komentář: wave #51Načítám náhled komentáře..., Dan #53Načítám náhled komentáře...

51
wave 22. 12. 2007 14:50

Reakce na Ash #50Načítám náhled komentáře...: Trapný. Já tady nepíšu nějaký oficiální dopisy, abych tu psala spisovně. Jinak jsem čekala podle tebe, že význam slov bude "něco úplně jiného" jak sám píšeš.


52
Dan 22. 12. 2007 17:58

Reakce na Alex. #37Načítám náhled komentáře...: Opravil bych vás: Rozhodně si myslím si, že ten požadavek není protizákonný. Přece si nikdo nedokáže představit, že by wave mohla být kvůli tomuto obžalována :-)

Reakce na komentář: Ash #64Načítám náhled komentáře...

53
Dan 22. 12. 2007 18:13

Reakce na Ash #50Načítám náhled komentáře...: No, Ashi, podle mě je to jedno, jestli ti někdo řekne "na shledanou" nebo "nashledanou". Z řeči to nejde poznat protože přízvuk je stále na slabice (respektive na samostatném slově) na. Je to jedno a totéž, pouze se to liší zápisem. Mám dojem, že spisovné jsou oba dva tvary. Na zdar lingvistice/lingvistiky :-D

Reakce na komentář: Ash #54Načítám náhled komentáře...

54
Ash 23. 12. 2007 01:14

Reakce na Dan #53Načítám náhled komentáře...: Samozřejmě, česky se to píše zvlášť (výhradně zvlášť) a vyslovuje dohromady :-) Jinak v pohodě, to mne jen ten směšný "požadavek na Slovenské prodavače" trochu nadzvedl -– navíc když ho napíše někdo takovou lajdáckou češtinou. Myslím, že naprostá většina Slováků žijících u nás ví naprosto přesně, že dovidenia se česky řekne na shledanou, takže jim není potřeba to sdělovat jako nějakou novinku. Asi jen wave nemá dostatečný vliv, aby kvůli ní začli mluvit napůl česky a napůl slovensky. Což je mimochodem subjektivně docela nelibozvučné :-P

No ale samozřejmě je tu i možnost, že jí pošlou děkovný dopis, že jim konečně řekla, jak se česky řekne na shledanou, a odteď to budou říkat pokorně česky :-)

Jinak se omlouvám, že jsem se nechal vyprovokovat takovým hloupým příspěvkem, místo abych napsal něco k věci :-( Problém je, že některým lidem by se hodilo zvýšit sebevědomí, a jiní by zase potřebovali víc pokory :-) Není nic špatného třeba na tom, uvědomit si, že když jdete do obchodu, tak tomu prodávajícímu opravdu přiděláváte práci :-) O je často placený od hodiny, že, a je to zaměstnanec, čili jeho podíl na zisku je velmi diskutabilní (rozuměj třeba žádný). Samozřejmě, je placený i za to, aby byl vstřícný a ochotný, ovšem mnohdy to je jen taková velmi teoretická část platu, fakticky ten člověk za to není placen dostatečně, tedy ani motivován, je to jen jeho dobrá vůle, že se na vás usměje ;-) Preferuji dívat se na věci z více pohledů. Jistě, prodavač který člověka ignoruje naštve, ale třeba mně se to za posledních několik let nestalo. Neměl jsem problém s tím, že by mne někdo ignoroval. Když něco potřebuji, tak se zeptám, je mi vyhověno. Někdy narazím na neprofesionalitu (brigádníci apod.), ale že by mne někdo ignoroval? Dívky mne někdy záměrně ignorují, ale prodovač v obchodě??? Neznám. Stačí otevřít pusu. (Wave mě zabije :-) )

Reakce na komentář: Ash #55Načítám náhled komentáře...

55
Ash 23. 12. 2007 01:22

Reakce na Ash #54Načítám náhled komentáře...: Kde jsem vlastně vyčet to ingorování? Asi nejsem ve formě :-) "Prodavač se tváří že… aha, že je tam bohem, ne že tam není". Tak to je rozdíl :-) Bohové za pultem jsou ok, často pro člověka udělají věci, že se jeden diví. Samozřejmě podmínkou je, že si to taky zaplatíte… :-D

Reakce na komentář: Ash #56Načítám náhled komentáře...

56
Ash 23. 12. 2007 01:28

Reakce na Ash #55Načítám náhled komentáře...: Na bohyně si vzpomínám, sháněl jsem sluneční brýle, tak jsem šmejdil po jednom krámu, byl jsem tam jen já se slečnou, jinak nikde nikdo, a prodavačky se tvářily nejdřív jako že tam nejsem, a když jsem požádal o otevření stojanu tak jako že jen čekají, až zase odejdu, aby mohly dál řešit své důležitosti. Jedny brýle byly horší než druhé, tak sem byl docela otrávený. Potěšilo mne až když jsem zjistil, že jsou to nejen nehezké šmejdy, jsou že jsou všechny taky za několik tisíc :-) Pak jsem úplně pochopil i ty prodavačky. Bylo jim jasné, že kupovat se nic nebude. Myslely, že jsem takový ten krámový čumil :-D Není nad to lidi pochopit.


57
Mám kafe rád, ale nepiju ho. 23. 12. 2007 02:12

Reakce na Ash #39Načítám náhled komentáře...:
…Nerad bych, aby to vypadalo, že tu stanovuji nějakou normu slušného chování, nebo někomu říkám, jak má zdravit, to je samozřejmě každého věc…

Spíš mi to připadá jako kázání.

Reakce na komentář: Ash #58Načítám náhled komentáře...

58
Ash 23. 12. 2007 10:05

Reakce na Mám kafe rád, ale nepiju ho. #57Načítám náhled komentáře...: Máš pravdu :-) Měl jsem to formulovat jako prosbu nebo mlčet, to by bylo společensky přijatelnější.

Příspěvek odvolávám a asi raději pronesu jako přání: Ať (kéž nechť) se každý projevuje podle své přirozenosti a nenechá si do toho kecat. Alespoň pak člověk bude hned lépe vědět, na čem je.

Reakce na komentář: Ash #59Načítám náhled komentáře..., zidrafak #66Načítám náhled komentáře...

59
Ash 23. 12. 2007 10:22

Reakce na Ash #58Načítám náhled komentáře...: Každopádně kdyby se někomu chtělo pokusit odstranit ten mýtus, se kterým se občas setkávám, a sice že "dobrý den je takový dlouhý pozdrav, a taky je divný, špatně se vyslovuje a podobně, budu raději říkat jen dobrej, případně zdravim", tak mu budu vděčný. Přecejen pak člověk neznalý v některých situacích vypadá zbytečně jako nezdvořilý jen proto, že má zkreslenou představu, a něco naprosto samozřejmého mu připadá jako hyperslušnost. To je fakt, ať už to odemne zní jako kázání, což se mi nelíbí, nebo jako sdělení faktu, což zase někoho nemusí zajímat. Stejně tak samozřejmé je oslovit na ulici cizí dívku, přitom to také někomu připadá hloupé a myslí, že bude automaticky vypadat jako nějaký otrava či třeba notorický balič :-) Je to z mého pohledu úplně totéž.

Pořád to asi zní jako kázání, žejo :-D Že já se na to taky nevy…. :-)

Reakce na komentář: Ash #60Načítám náhled komentáře...

60
Ash 23. 12. 2007 10:27

Reakce na Ash #59Načítám náhled komentáře...: Protimluvy v mých posledních příspěvcích jsou dány jen jednou věcí: chtěl bych, aby mne lidé nezdravili "dobrej" jen proto, že si myslí, že "dobrý den" se používá pouze při návštěvě u prezidenta, a zároveň jim jakoby do toho nechci kecat.

Přesně jak s tím kafem: mám fakt chuť na kafe… ale nechci Tě tím obtěžovat. Přání nesplnitelného…

Reakce na komentář: wave #65Načítám náhled komentáře...

61
Petr 23. 12. 2007 12:01

Reakce na d4nt3 #8Načítám náhled komentáře...: Zdravit se da všelijak. Pro začátek upozorním, že pozdrav Dobrééj u nás na Moravě nepoužíváme, ale říkáme prostě Dobrý, hlavně na vesnici to není vůbec neslušné a správně intonovaný pozdrav "Dobrý!" lze s úspěchem použít na prodavače, babičky na návsi atd.m kteří vám jej s úsměvem oplatí. Je to prostě náhrada za "Dobrý den!", který je příliš dlouhý.
Jinak typy pozdravů, které znám:
Tě péro!
Tě pic!
Zdar!
Ahoj!
Čau!
Čus!
Zdarec!
Čest!
atd. (jejich vhodnost použití nechám na vas :-)

Reakce na komentář: ombre #62Načítám náhled komentáře...

62
ombre 23. 12. 2007 18:26

Reakce na Petr #61Načítám náhled komentáře...: mě někdo pozdravit tě péro tak se asi neudrzim :-D


63
Qark url 23. 12. 2007 20:34

Lidé s nízkým sebevědomím mají velmi často problémy s prováděním běžných věcí, protože jsou pro ně podvědomě moc obyčejné a oni tak mají tendenci si je (a sebe) vylepšovat – aby si tímto dodali více sebevědomí. Že to "vylepšení" bývá pro ostatní směšné, si už tak nějak neuvědomují.

Například:
"Mami, nedávej mi ty papuče do té bílé igelitové tašky z Tesca, to vypadá trapně. Raději je ponesu jen tak v ruce."

V deváté třídě:
"Nosit do školy batoh na záda? Nikdy. To bych byl jako malý děcko s aktovkou. Raději budu tahat učebnice v tašce v ruce – to je víc cool!"

"Říkat 'Dobrý den' je děsně blbý. Vždyť to budu vypadat jak nějakej starej člověk, to se dneska snad už ani neříká. Raději budu říkat třeba 'Dobréj' – to je mnohem lepší a víc cool! Prostě boží!!!"

A jak to vidí člověk, který sebevědomí má?
"Je úplně jedno, do jaké tašky si narvu papuče, vždyť jsou to jen papuče! Hlavně, že se mi nebudou v báglu válet jen tak."

"Proč bych si nedal učebnice do batohu na záda? Vždyť je to normální, nebudou mě bolet záda, budu mít volné ruce – lépe se to nosí."

"Říct 'Dobrý den' je naprosto normální a přirozené. Proč bych měl říkat, nějaký 'Dobréj' a nebo 'Brej den'?" – navíc to zkracování jde jasně proti pravidlům komunikace:
– nevyvolávat negativní emoce (Když nějakej mladej cucák řeknej "Dobréj!" starší prodavačce, tak to vypadá divně.)
– pokud něco chceš, musíš na oplátku něco nabídnout (Klasickým "Dobrý den" vyjadřujete i úctu a to, že si druhého vážíte. S "Dobréj" máte ihned po ptákách.)
– slušnost (netřeba komentovat, že?)

Snad to na vysvětlení stačí :-D


64
Ash 23. 12. 2007 20:59

Reakce na Dan #52Načítám náhled komentáře...: Nebyl by nějaký paragraf na podněcování k národnostní nesnášenlivosti? :-) Ale jinak bych to pro tentokrát nechal plavat, když jsou ty Vánoce… :-)


65
wave 23. 12. 2007 22:09

Reakce na Ash #60Načítám náhled komentáře...: Ty tvoje protimluvy jsou způsobený tím, že tu reaguješ několikrát na vlastní příspěvky. S tím kafem jsi to moc nepochopil.


66
zidrafak 23. 12. 2007 22:47

Reakce na Ash #58Načítám náhled komentáře...: Souhlas


67
Dan 24. 12. 2007 09:39

Docela by mě zajímala jedna oblast – jak pozdravit člověka, když nevíme, jestli mu máme tykat nebo vykat a chci to říct neutrálně. Co myslíte? Samozřejmě je asi nejlepší nejdřív si vyřešit otázku vykání a tykání, ale jaký pozdrav je nejlepší? Jinak vykání a tykání by bylo zajímavé téma na článek.?

Reakce na komentář: Petr #68Načítám náhled komentáře..., Ash #70Načítám náhled komentáře...

68
Petr 24. 12. 2007 11:58

Reakce na Dan #67Načítám náhled komentáře...: Rekni: "Zdravim!"


69
zidrafak 24. 12. 2007 13:59

Šťastný a veselý Qarku…


70
Ash 24. 12. 2007 23:02

Reakce na Dan #67Načítám náhled komentáře...: Myslím že v Qarkově duchu by bylo něco jako že sebevědomý člověk tohle neřeší. On prostě pozdraví tak, jak to v daném případě považuje za vhodné, a pokud se pak ukáže, že vhodnější je druhá možnost, tak se ni prostě přejdou.

Sebevědomý člověk řekne naprosto jednoduše "dobrý den", nebo "ahoj", nikoliv nějaké přizdisráčské "zdravim" s tím, že počká, až to tykání-vykání za něj rozštípne ten druhý ;-)


71
MarB 26. 12. 2007 00:26

Reakce na Michal #24Načítám náhled komentáře...: Prodavač by samozřejmě měl pozdravit jako první, ale jsou situace kdy to nejde, nebo si vcházejícího zákazníka pro vytíženost nevšimne. Jinak samozřejmě zdravím jako první, ale očekávám odpověď. Pokud nepozdravím jako první, nečekám žádnou odpověď.

Reakce na dextera #25Načítám náhled komentáře...: Problém je v tom, že zákazník je spokojenej. Já se na něj usměji a pozdravím ho ještě jednou, protože předpokládám, že můj pozdrav přeslechl. Pak ho s úsměvem obsloužím a vzhledem k mým komunikačním schopnostem ani nepozná, že mu prodávám šmejd. Ten šmejd mu prodám, protože z toho mám prachy. Když přijde milej zákazník, tak mu neprodám šmejda, protože si to potřebuju zdůvodnit, abych se pak necítil špatně. Dokud mne nenazve blbcem, tak jsem ochotnej a zákazník je spokojenej.


72
ligy 26. 12. 2007 02:14

"Krásné dobré ráno." "Krásný dobrý den." "Dobré odpoledne."

Tak takhle kolikrát zdravim já.

A dlouhé mi to tedy nepřijde. Naopak, pokud se k tomu umí člověk i zatvářit (usmát se a podobně), má to přímo kouzelný efekt. Jde to těžce, když je člověk ve špatné náladě, to chápu, ale psát tady to, že "Dobrý den." je moc dlouhý pozdrav, to snad ne.

Dále k tomu, že když tady nepíšu dopis, tak nemusim psát spisovně. Tušim, že to psala wave. Ano, je to pravda, nemusíš psát spisovně. Nicméně pak se nemůžeš divit, že si člověk u Tebe udělá "obrázek". To je jako myšlenka, že když nepotkam nikoho zajímavého, nemusim ho ani vlastně skoro zdravit, což mi z Tvých příspěvků taky skoro tak vyznělo. Ale to je Tvá věc.

Reakce na komentář: wave #74Načítám náhled komentáře...

73
Ava 26. 12. 2007 21:57

Hoooray ;-) Konečně můžu Qarkovi říct: "TOHLE NEFUNGUJE" :-) Zdravím vždy, nahlas, sebevědomě, čistě a jasně. A nepozoruji žádnou velkolepou změnu, nebo snad to, že bych byl nějak "víc důležitý" než někdo, kdo kuňkne "dobry den" mezi dveřma. :-D

Reakce na komentář: Fedajkin #75Načítám náhled komentáře...

74
wave 26. 12. 2007 22:07

Reakce na ligy #72Načítám náhled komentáře...: Milý Ashi, nevěděla jsem, že máš 2 přezdívky.

Reakce na komentář: ligy #76Načítám náhled komentáře..., Ash #78Načítám náhled komentáře...

75
Fedajkin 27. 12. 2007 01:23

Reakce na Ava #73Načítám náhled komentáře...: Možná protože tomu sám nevěříš a jenom hledáš důvody jak dokázat, že bezfantaziiní papouškování sebelepší rady nefunguje, hm? :-)


76
ligy 27. 12. 2007 01:24

Reakce na wave #74Načítám náhled komentáře...:

Milá wave,

nejsem Ash. V mnohém s ním souhlasím u většiny článků, ale rozhodně nejsem on. :-O)

Reakce na komentář: wave #77Načítám náhled komentáře...

77
wave 27. 12. 2007 01:39

Reakce na ligy #76Načítám náhled komentáře...: No tak pište oba spisovně a hlavně srozumitelně. Nedá se to moc číst.

Reakce na komentář: Ash #79Načítám náhled komentáře...

78
Ash 27. 12. 2007 01:44

Reakce na wave #74Načítám náhled komentáře...: Milá wave, snad mne vážně nepodezíráš z takové nečestnosti :-O Tss tss. Té kritiky z mé strany bylo až dost, ještě abych se klonoval :-D


79
Ash 27. 12. 2007 01:49

Reakce na wave #77Načítám náhled komentáře...: Co Ti připadá nesrozumitelné? Mohu to případně říct jinými slovy, nebo tak něco.

Reakce na komentář: ligy #80Načítám náhled komentáře...

80
ligy 27. 12. 2007 01:56

Reakce na Ash #79Načítám náhled komentáře...:

Tak se mi zdá, že já sem vážně skoro psát nemusim, vždycky to napíšeš přede mnou. I u jiných článků. Nechceš si dát "Ash a ligy" jako nick? Protože většinou by to fakt sedlo. :-D


81
Carl114 27. 12. 2007 14:39

Reakce na M. #6Načítám náhled komentáře...: Nejde o to ječet jak nevím co stačí nekoukat někam z okna nebo na zem a prostě normálně pozdravit. Nevím jak jsi na tom s hlasivkami, ale myslím, že nahlas umí pozdravit každý ;-)


82
Lefi 28. 12. 2007 21:09

Dobrý Den, přeju Vám všem Šťastný Novy rok!
Musím se s vámi podělit o jednoM vtipném extrému zkráceného pozdravu. KdyŽ jsem chodil na střední školu (což je tedy nedávno). Setkal jsem se s jedním žákem, který sice zravil učitele a pod. A dokonce nahlas ale nezkracoval na pouze Brý den! ale zkrátil to tak že ten pozdrav Zněl BRÝ NE(?) :-D coz bylo při zdravení ředitele skoly dost komický takže bacha na to jak Váš pozdrav zní. Schválne se pozdravte na záznamník.. jaký asi je Váš pozdrav ? :-)
Přeju příjemné posezení u Pc :-)


83
unnamed kamikaze man 29. 12. 2007 15:42

slyšet se ze záznamníku by byla má smrt, radši ne… :-D


84
Kony 30. 12. 2007 18:39

No ja myslim, že na tutom něco je ale jenom zaleží prostě jak to řekneš, když někdo někam přijde a nahlas pozdraví "Dobrý den" a bude se tvařit jako paprika, tak mu je to prd platný… ja používam třeba tu frazi "dobrej" a pokývu u toho hlavu a nahodim takový menší usměv a docela je to pohoda si myslim a lidi to taky berou.. :-P


85
Dan 31. 12. 2007 16:21

Reakce na Miška #1Načítám náhled komentáře...: Ty máš dobrej nick, Miško :-D… Tady v článku píše o tom, jak nebýt šedá myš :-D


86
Travick 13. 01. 2008 19:45

Reakce na Tweety #5Načítám náhled komentáře...: No jasně že tě obskáče, je to jeho práce o kterou může přijít. ;-)


87
DiamonD 14. 01. 2008 10:14

Jo, taxi uvědomuju, že přesně tohle mi nejde…:-X
Budu civičit (zdokonalovat se), dik=o)


88
MarŤas 18. 01. 2008 15:12

Ono to funguje. Dnes jsem pěkně pozdravil v drogerce a koupil jsem si věci a pak jsem se ptal na něco jinýho. A byla tak ochotná a vysvětlila mi, jak to chodí a pak mi řekla, že kdybych něco potřeboval, ať se stavím. A pak po odchodu z krámu jsem se cítil, že to není těžký a je to příjemný. Teorii o tom, že se po důrazném pozdravu se člověk stane důležitým zákazníkem, mohu potvrdit.

Reakce na komentář: bus #90Načítám náhled komentáře...

89
Petr 29. 01. 2008 10:01

Většina teorií o zvyšování sebevědomí předpokládá, že ten člověk je fakt odhodlaný. Těžko bude zdravit nahlas, když k sobě nemá ani trochu úcty a neumí se nikomu podívat do očí


90
bus 29. 01. 2008 12:00

Reakce na MarŤas #88Načítám náhled komentáře...: Tak, nejlepší je to tam, kde přicházíme s ženami do styku bez vlastní vůle, nejsme svázáni cílem. Obchody a podobné, kde se s nimi do řeči dáme. A pak plynně navázat na cokoliv jiného a ještě nakonec potěšit: Dnes bude fajn den, když jsem viděl pěknou ženskou. Prodavačce na to jestli jsme spokojeni popřát pěkný zbytek dne atd. Tam se choďte cvičit.


91
Pavel 15. 05. 2008 14:52

Reakce na Tweety #5Načítám náhled komentáře...:
no ono ide o tom naucit sa nieco…


92
Vevi 24. 05. 2008 21:21

Moc pěkný článek obdivuji jak si to pěkně a ztručně napsal.. Fakt moc pěkné.. :-P :-)


93
sebevědomí 12. 06. 2008 15:04

Návod jak si zlepšit sebevědomí http://youtube.com/watch?v=dQE-790aGFo&feature=related trochu kostrbatej překlad,ale neva :-)


94
Merffyss 17. 06. 2008 15:44

Dobrý den! :-D

Přidej komentář

Web je nyní kompletně uzavřen. Od této chvíle není možné přidávat žádné komentáře!

Další informace naleznete zde.